Message in English further down
Under perioden 7-27 juni kommer det att genomföras ett underhållsarbete på Office 365-plattformen som berör både studenter och anställda vid Umeå universitet.
Underhållsarbetet innebär att vi flyttar alla funktioner som ingår i Office 365 till en ny miljö. Detta berör dig som använder samarbetsytor, e-postlådor för studenter samt OneDrive i Office 365.
Vad betyder detta för dig?
Du som berörs av arbetet kommer att få personlig information utskickad om vad detta medför för dig.
Mer information hittar du i Umeå universitets kunskapsdatabas http://support.its.umu.se/entry.jspa?externalID=3872&categoryID=10
Har du frågor?
Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Maintenance work on Office 365 between June 7-27
During the period from June 7 to 27, Umeå University will carry out maintenance work on the Office 365 platform which will affect both students and employees at Umeå University.
The maintenance work means that we will move all the features included in Office 365 to a new environment. This will affect those who are using collaborative spaces, mailboxes for students and OneDrive in Office 365.
What does this mean for you?
If you are affected by this maintenance work, you will get personal information about what it means for you in more detail.
More information can be found in Umeå University’s knowledge base http://www.support.its.umu.se/entry.jspa?externalID=3874&categoryID=10
Do you have questions or concerns?
Please contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
E-postlådan för studenter i O365 är nu klar att användas / E-mail for students in O365 is now ready for use
/i E-post, Student /av Anja AxelssonFörsta delen av underhållsarbetet i Office 365 är nu klart. Det innebär att din e-postlåda för din student-epost i O365 är åtkomlig och kan användas för att ta emot och skicka ny e-post.
Observera att dina äldre e-postmeddelanden inte är åtkomliga förrän flytten av din e-postlåda är helt klar. Du kommer att få ett meddelande när arbetet är klart.
E-mail for students in O365 is now ready for use
The first part of the maintenance work in Office 365 is now ready. This means that your student e -mailbox O365 is accessible and can be used to send and receive new mail .
Please note that your older emails will not be available until the move of your mailbox is complete. You will receive a message when the work is finished .
Planerad uppdatering i tjänsten Min backup, torsdag, 16/6, från kl 08.00-24.00
/i Planerade åtgärder /av Anja AxelssonTorsdag, 16/6 kommer tjänsten Min backup att påverkas av en uppdatering. Under denna period kommer tjänsten inte vara tillgänglig.
När tjänsten är uppdaterad på central nivå, kommer även klienten som är installerad på din dator att behöva uppdateras. Detta sker automatiskt när klienten är igång på din dator och den får kontakt med servern. Eventuellt kan du behöva starta om din dator efter uppdateringen.
Efter kl 24.00 kommer tjänsten att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Försenat arbetet – Den planerade uppdateringen i www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkroniseringstjänsten, onsdag, 8/6 drar ut på tiden
/i Aurora, Cambro, Dirigenten, InfoGlue, Kardia, Moodle, Planerade åtgärder, ServiceDesk, Skype för företag, Student, Universitetskonto, www.umu.se /av Johan CarlssonDet planerade arbetet i www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkoniseringstjänsten (Kardía) drar ut på tiden och kommer att ta resten av dagen. Det innebär att system och tjänster som använder synkroniseringstjänsten kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom. Under denna period fungerar det att lägga supportärenden i Servicedesk.
OBS: Personalkatalogen kommer delvis påverkas av driftstörningar efter denna uppdatering är gjord
Efter denna uppdatering kommer visst arbete också behöva göras för visning av och sökning i personalkatalogen på umu.se och aurora.umu.se, samt hanteringen av din profilsida i Aurora. Det innebär att du kan uppleva vissa temporära störningar under eftermiddagen.
Följande tjänster och funktioner har fördröjningar eller är inte tillgängliga 8/6
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i flera tjänster
/i Moodle, Skrivartjänsten, Student /av Anja AxelssonTjänsterna fungerar nu normalt. Detta gäller:
Pågående driftstörning i flera system
/i Driftstörningar, Moodle, Skrivartjänsten, Student /av Anja AxelssonVi har just nu en driftstörning i flera system:
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 12.00
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Underhållsarbete i Office 365 mellan 7-27 juni / Maintenance work on Office 365 between June 7-27
/i E-post, Planerade åtgärder, Student /av Anja AxelssonMessage in English further down
Under perioden 7-27 juni kommer det att genomföras ett underhållsarbete på Office 365-plattformen som berör både studenter och anställda vid Umeå universitet.
Underhållsarbetet innebär att vi flyttar alla funktioner som ingår i Office 365 till en ny miljö. Detta berör dig som använder samarbetsytor, e-postlådor för studenter samt OneDrive i Office 365.
Vad betyder detta för dig?
Du som berörs av arbetet kommer att få personlig information utskickad om vad detta medför för dig.
Mer information hittar du i Umeå universitets kunskapsdatabas http://support.its.umu.se/entry.jspa?externalID=3872&categoryID=10
Har du frågor?
Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Maintenance work on Office 365 between June 7-27
During the period from June 7 to 27, Umeå University will carry out maintenance work on the Office 365 platform which will affect both students and employees at Umeå University.
The maintenance work means that we will move all the features included in Office 365 to a new environment. This will affect those who are using collaborative spaces, mailboxes for students and OneDrive in Office 365.
What does this mean for you?
If you are affected by this maintenance work, you will get personal information about what it means for you in more detail.
More information can be found in Umeå University’s knowledge base http://www.support.its.umu.se/entry.jspa?externalID=3874&categoryID=10
Do you have questions or concerns?
Please contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering i www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkroniseringstjänsten, onsdag, 8/6, från 07.00-12.00
/i Administrativa system, Aurora, Cambro, Dirigenten, E-post, InfoGlue, Kardia, Ladok, Moodle, Planerade åtgärder, ServiceDesk, Student, Universitetskonto, www.umu.se /av Anja AxelssonOnsdag, 9/6, kl 7-12, kommer www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkoniseringstjänsten (Kardía) att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder synkroniseringstjänsten kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom. Under denna period fungerar det att lägga supportärenden i Servicedesk.
OBS: Personalkatalogen kommer delvis påverkas av driftstörningar efter denna uppdatering är gjord
Efter denna uppdatering kommer visst arbete också behöva göras för visning av och sökning i personalkatalogen på umu.se och aurora.umu.se, samt hanteringen av din profilsida i Aurora. Det innebär att du kan uppleva vissa temporära störningar under eftermiddagen.
Följande tjänster och funktioner har fördröjningar eller är inte tillgängliga mellan 07.00-12.00 8/6
Efter kl 12.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering i ärendehanteringssystemet, torsdag 2/6, från kl 18 till kl 20
/i Planerade åtgärder, ServiceDesk /av Jonas SundströmTorsdag 2/6 mellan kl 18 till kl 20 kommer ärendehanteringssystemet Servicedesk Plus att uppdateras. Under denna period kan man inte registrera ärenden i Servicedesk.
Efter kl 20 kommer ärendehanteringssystemet att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i ”Follow me print” (copyprint.umu.se)
/i Driftstörningar, Skrivartjänsten /av Erik GöthesonSkrivartjänsten ”Follow me print” (copyprint.umu.se) fungerar nu normalt.
Pågående driftstörning i skrivartjänsten ”Follow me print” (copyprint.umu.se)
/i Driftstörningar, Skrivartjänsten /av Anja AxelssonVi har just nu en driftstörning i ”Follow me print” (copyprint.umu.se). Det innebär att det kan vara problem med att göra utskrifter eller kopiera med maskiner anslutna till denna tjänst. Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information, senast kl 16.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se