Åtgärdad driftstörning i Raindance

Raindance fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Raindance

Vi har just nu en driftstörning i Raindance. Det innebär att åtkomsten till Raindance är begränsad eller obefintlig.

Leverantören arbetar med att lösa problemet.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

”Åtgärdad” driftstörning access Microsoft onlinetjänster.

Vi upplevde i eftermiddags ett problem att kontakta Microsofts onlinetjänster från UmU’s nät, även VPN.

Problemet visade sig vara bortom vår kontroll och löstes ca 14:30 och access ut att fungera som det ska.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Canvas

Nu är problemet med spara-knappen i verktyget Administrera kurs i Canvas löst. Nu går det åter igen att spara när du lagt till personal i kursen och du ska inte längre behöva tömma webbläsarens cache-minne för att få knappen att fungera.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i passage / integra och umukort , tisdag, 25/6, från 11:30 till senast 12:30

tisdag, 25/6 11:30 kommer passage och umukort att påverkas av en uppdatering. säkerhets och stabiltets uppdatering. Under denna period kan man inte ändra i integra / passage eller byta pin kod i umukort.

Efter 12:30  kommer passage, integra och umukort att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Driftstörning i Canvas

Det är just nu en problem med verktyget Administrera kurs i Canvas. Om du försöker lägga till personal kan det hända att spara-knappen är inaktiv. Koden som styr knappen är uppdaterad så att den fungerar, men du kan behöva tömma webbläsarens cache-minne för att knappen ska fungera korrekt. Här finns en guide om hur du gör för just din webbläsare:

https://community.canvaslms.com/t5/Canvas-Basics-Guide/How-do-I-clear-my-browser-cache-and-cookies/ta-p/43

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Aurora

Aurora genvägen i teams fungerar nu normalt. Du behöver logga ut och logga in igen teams appen för att få den uppdaterade Aurora genvägen som löser problemet.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Aurora

Vi har just nu en driftstörning i genvägen i teams till Aurora. Det innebär att du som anställd kan ha svårt att nå Aurora via teams genvägen (både i desktop och mobil). Aurora fungerar normalt när man surfar till www.aurora.umu.se.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat underhåll av tjänsten för att hämta ut eduroam-certifikat, måndag 17/6 08:00-11:00

Måndag den 17/6 kommer tjänsten för att hämta ut certifikat till eduroam att påverkas av ett underhåll.Under denna period kommer användarna inte att kunna hämta ut certifikat. Befintliga certifikat påverkas inte.

Efter 11:00 kommer man att kunna hämta ut certifikat som vanligt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, onsdag 19/6, från kl. 6.30 till kl. 12

Onsdag den 19/6 kl. 06.30 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Exempel på tjänster och system som påverkas:

  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)
  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)

Efter kl 12.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk