Uppdateringen av integrationsplattformen Kardia är slutförd

Uppdateringen av integrationsplattformen Kardia är nu slutförd. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia fungerar normalt igen. 

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Klienthanteringen.

Klienthanteringen fungerar nu normalt. Man kan nu installera datorer som vanligt.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Försening i det planerade arbetet med integrationsplattformen, beräknas vara klart kl. 12 idag 8/12

Arbetet med uppdateringen av integrationsplattformen Kardia som var planerat mellan 7 och 11 idag drar ut på tiden. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)

Vi beräknar att uppdateringen är klar senast kl. 12.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Klienthanteringen

Vi har just nu en driftstörning i klienthanteringen. Det innebär att man inte kan installera datorer.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information kl 12.00.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat underhållsarbete för webbplatserna dh.umu.se, art.umu.se samt arch.umu.se torsdag 9 december, från kl. 8 till 9.

På onsdag 9/12 kl. 8.00 kommer webbplatserna dh.umu.se, art.umu.se och arch.umu.se att påverkas av ett underhållsarbete. Det innebär att webbplatserna tidvis inte kommer att vara tillgängliga.

Efter 9.00 kommer webbplatserna att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, onsdag 8 december, från kl. 7 till 11

På onsdag 8/12 kl. 7.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)

Efter kl. 11.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i Skyddade Dokument , 8/12-21 , 1300-1415

8/12-21 kommer Skyddade Dokument att påverkas av att man inte kan öppna dokument direkt på Skyddade Dokument siten.

En uppdatering av programvaran som sköter funktionen som gör att man kan öppna dokumenten direkt på siten. Under denna period kommer man endast att kunna ändra i dokumenten om man laddar dokumenten lokalt för att sen ladda upp dokumentet på siten..

Efter 8/12-21 kommer Skyddade Dokument´ att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering av Flexite den 8/12

Onsdag 8 december kommer ärendehanteringssystemet Flexite att uppgraderas till version 9.5. Det innebär att ni inte kommer att kunna logga in från och med kl. 16.30 den 7 december till och med ca kl. 12 den 8 december.

Om ni sparat inloggningen till Flexite som favorit i webbläsaren måste ni spara om den efter uppgraderingen för att kunna logga in igen.

Länk till Flexite är: https://umu.flexite.com/flexite/

Efter kl. 12 den 8 december kommer Flexite att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Infocenter

Förändringar i inloggningstjänsten, tisdag 7/12 kl. 7.00-7.30

Den 7/12 klockan 07.00 kommer inloggningens utseende att förändras för vissa tjänster som kräver multifaktorautentisering, till exempel Skyddade dokument. Förändringen innebär att efter inloggning med Umu-id och lösenord kommer användaren att behöva välja mellan Freja eID+ och Microsoft Authenticator som andra faktor, se bild nedan.

För dig som tidigare aktiverat MFA med mobil enhet eller dosa blir den enda skillnaden att du behöver välja alternativet ”Logga in med Microsoft Authenticator” för att komma vidare. För Office 365 blir det ingen förändring vid inloggning.

Det kan uppstå störningar medan förändringen sker mellan kl. 7.00 och 7.30.

Här finns en manual för hur du loggar in med Freja eID+, https://manual.its.umu.se/logga-in-och-verifiera-dig-med-freja-eid/.

Läs mer om Freja eID+ här, https://www.aurora.umu.se/stod-och-service/it-och-digitala-tjanster/umu-id/sakrare-inloggning/freja-eid/.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Introducing Freja eID+ as MFA on the login service

December 7th at 7.00 the login of the systems that requires multifactor authentication, for example at Secure storage space (Skyddade dokument), will change looks.

The change means that after you’ve logged in with your Umu-id and password, you can choose to identify with either Freja eID+ or Microsoft Authenticator as multifactor. Here is a manual for how to log in with Freja eID+, https://manual.its.umu.se/en/freja-eid/. Office 365 will not be affected by the change.

For those of you who have previously activated MFA, with either Microsoft Athenticator on a mobile device or using a hardware token, select the ”Sign in using Microsoft Authenticator” option to proceed.

There may be some disturbance between 7.00-7.30 on the login service.

Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.umu.se/en/servicedesk/

Åtgärdad driftstörning i umbraco

Umbraco fungerar nu normalt. 

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk