Planerat arbete i telefonin, 28 maj från 21.00 till 08.00 den 29 maj

Från klockan 21.00 den 28 maj till cirka 08.00 den 29 maj kommer telefonin att påverkas av att vi byter telefonioperatör till Tele2. Under tiden som portering pågår ligger telefonin nere.

  • Klockan 21.00 den 28 maj kommer portering av de fasta numren (090786xxxx) att påbörjas.
  • Tidig morgon onsdag den 29 maj porteras mobiltelefonnumren.
  • Tele2 räknar med att allt är porterat och klart på morgonen cirka 08.00 den 29 maj. Eftersom arbetet sker manuellt kan det uppstå förskjutningar i tiderna.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på datanätet den 3 juni kl 18-24

Måndagen den 3 juni kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.umu.se/servicedesk/

Planerat underhåll av inloggningsserver, onsdag 22/5 kl. 08.00-09.00

Onsdag den 22/5 mellan kl. 08.00-09.00 kommer en inloggningsserver i domänen att uppgraderas. Under denna period kan du tillfälligt få problem att logga in. Får du ett felmeddelande vid inloggning pröva igen på någon minut.

Efter 09.00 kommer inloggningen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i Primula och PASS, tisdag 21:a maj, från kl 07.00-08.00

Tisdag morgon kl 7.00-08.00 den 21/5-24 kommer Primula och PASS att påverkas av en uppdatering.  Under denna period kommer Primula och PASS att vara otillgänglig.

Efter kl 08.00 kommer tjänsterna att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Umu-print

Universitetets utskriftstjänst Umu-print fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Umu-print

Vi har just nu en driftstörning i universitetets utskriftstjänst Umu-print. Detta innebär att användare inte kan logga in på skrivarna för utskrift eller skanning. Felsökning pågår med leverantören och ITS. Mer information kommer att komma ut under dagen till IT-kontaktpersoner i ”Tekniska Kanalen” på Teams i teamet IT-forum.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat utbyte av tjänstekonton i Skyddade dokument Tisdag, den 14/5 mellan kl 9:15-14:00

Tisdag den 14/5 mellan 9:15 och 14:00 så byter vi tjänstekonton i skyddade dokument, detta kan påverka prestanda och systemet kan upplevas som långsamt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Servicedesk plus startas om efter 1700 7/5-24

Pga uppdatering kommer Servicedesk plus att startas om efter 1700 7/5-24

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Byt ditt lösenord idag

Som en fortsättning på säkerhetsarbetet efter cyberattacken uppmanas nu samtliga studenter och medarbetare att skapa ett nytt lösenord till användarkontot UMU-id. 

Använd manualen för att byta ditt lösenord:

Är du anställd och ska byta lösenord: Byta eller återställa lösenord på Umu-id (Anställd) – Manual

Är du student och ska byta lösenord: Byt lösenord och aktivera MFA på ditt studentkonto – Manual (umu.se)

Åtgärdad driftstörning www.umu.se(episerver)

Sedan igår kring lunchtid fungerar det normalt att spara och publicera sidor i episerver. Åtgärder gjordes då för att förbättra minnesanvändningen i databasservern. Vi fortsätter att bevaka databasservern för att eventuellt vidta ytterligare åtgärder.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk