Vi är just nu utsatta för en DoS-attack, vilket innebär att ett stort antal olika datorer ute i världen samtidigt skickar trafik till vårt nät. Det gör att det just nu kan vara svårt att logga in på Cambro och Exchange/Webmail, vilka är de system som just nu är målet för attacken.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i inloggningstjänsten för Cambro
/i Cambro, Student, Studentportalen /av Anja AxelssonInloggningen mot Cambro fungerar nu normalt.
Pågående driftstörning i inloggningstjänsten för Cambro
/i Cambro, Driftstörningar, Student /av Johan CarlssonVi har just nu en driftstörning i inloggningstjänsten för Cambro samt federerad inloggning från andra lärosäten (används bla. på antagning.se). Det innebär att du inte kan logga in i dessa tjänster.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast söndag klockan 09:00.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning på hänvisningswebben www.telefon.umu.se
/i Planerade åtgärder, Skype för företag /av Jan PetterssonInloggningen på www.telefon.umu.se fungerar nu normalt igen.
Problemen att hämta ut eduroam klientcertifikat nu åtgärdat.
/i eduroam /av Anders NilssonNu ska det gå gå att få ut klientcertifikat igen.
Åtgärdad driftstörning i Portalen
/i Driftstörningar, Student, Studentportalen /av Jonas ErikssonPortalen fungerar nu normalt.
Pågående driftstörning i Portalen
/i Driftstörningar, Student, Studentportalen /av Jonas ErikssonVi har just nu en driftstörning i Portalen. Det innebär att Mina Studier och Tentamensanmälan påverkas.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information, senast 12 idag.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Driftproblem med att hämta ut eduroam klientcertifikat
/i eduroam /av Anders NilssonJust nu gör ett serverproblem att det inte går att hämta ut nya klientcertifikat till eduroam. Felsökning pågår.
Planerad uppdatering i CAS, onsdag 16/3, kl 9-9:30
/i eduroam, Planerade åtgärder, Student, Studentportalen, Universitetskonto /av Mikael JonassonOnsdagen den 16/3 kommer CAS (används för inloggning i vissa tjänster) att påverkas av en mindre uppgradering. Detta beror på ett byte av ett så kallat säkerhetscertifikat. Detta ska i normalfallet inte påverka tjänsten och du som användare bör inte märka något av detta.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning – DoS-attack
/i Planerade åtgärder /av Maria Edblom TausonCambro och Exchange/Webmail fungerar nu normalt igen.
Pågående driftstörning pga DoS-attack
/i Planerade åtgärder /av Maria Edblom TausonVi är just nu utsatta för en DoS-attack, vilket innebär att ett stort antal olika datorer ute i världen samtidigt skickar trafik till vårt nät. Det gör att det just nu kan vara svårt att logga in på Cambro och Exchange/Webmail, vilka är de system som just nu är målet för attacken.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se