Pågående driftstörning i Skypetelefonin

Telia har just nu en driftstörning på sin anslutning till Umeå universitet. Det innebär att man ibland får meddelande om att samtal inte kunde kopplas fram. Får du detta meddelande är det bara att pröva igen så går förhoppningsvis nästa samtal fram.

Vi har felanmält till Telia och de återkommer med mer information innan kl. 12 idag.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerat avbrott på datanätet måndagen den 2 maj, kl. 22.00–24.00. Alla IT-tjänster kommer att beröras

Måndagen den 2 maj mellan kl 22.00–24.00 kommer vi att utföra underhåll och servicearbete både på det fasta och trådlösa datanätet. Arbetet innebär att vi förbättrar tillgängligheten och minskar risken för framtida störningar.

Alla IT-tjänster kommer att beröras.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i CAS

Vi har just nu en driftstörning som rör CAS. Det innebär att du inte kan logga in i tjänster som använder CAS. Exempel på tjänster är;

  • Cambro
  • Moodle
  • Portalen
  • UmU-wlan
  • Primula
  • Verktyget (servicedesk.its.umu.se)
  • Skapa nytt eduroam-certifikat

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 12.00

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Problem att ansluta sig på eduroam på NUS

Sedan att antal dagar har det varit svårt att ta sig in på eduroam på NUS. Eftersom felet inte är i UMU:s utrustning jobbar vi tillsammans med IT avdelningen på NUS för att avhjälpa problemet.

 

/Nätdriften

Planerad uppdatering i www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkroniseringstjänsten, torsdag, 21/4, från 07.00-11.00

Torsdag (21/4), kl 7-11, kommer www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkoniseringstjänsten att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder synkroniseringstjänsten kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom. Under denna period fungerar det att lägga supportärenden i Servicedesk.

Följande tjänster och funktioner har fördröjningar eller är inte tillgängliga;

Hantera kursgrupper
Skapa kurssajter i Cambro och Moodle
Administrera Skypebeställningar
Hantera UmU-kort
Hantera Filyta
Skapa gästkonton
Beställning av VPN
Aktivering av studentkonton
Byte av primär e-post för studenter
Använda Dirigenten

Efter kl 11.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i ärendehanteringen, torsdag 21 april, från kl 18 till 21

På torsdag 21 april kommer ärendehanteringssystemet Servicedesk Plus att uppdateras mellan kl 18 till 21. Under denna period kan du inte logga in i systemet eller lägga ärenden via Servicedesk Portalen, https://www.servicedesk.its.umu.se.

Efter kl 21 kommer ärendehanteringssystemet Servicedesk Plus att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i Infoglue-editorn

Webbpubliceringsverktyget Infoglue fungerar nu normalt.

Pågående driftstörning i Infoglue-editorn

Vi har just nu en driftstörning i webbpubliceringsverktyget Infoglue. Det innebär att det just nu inte går att arbeta i editorn.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information före kl. 10.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se