Åtgärdad driftstörning i Aurora

Aurora fungerar nu normalt.

Angående problem att ansluta sig till eduroam på NUS

Problemen kvarstår men felsökningen tillsammans med NUS pekar på att det beror på ett fel i deras trådlösa nätutrustning. NUS kan dock inte åtgärda detta förrän den 12/5.

Det innebär att det fortsättningsvis kan krävas flera inloggningsförsök innan man kan ansluta sig till eduroam på NUS. Vi beklagar de störningar det innebär.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerat arbete med klienthanteringstjänsten, måndag 2/5, från kl 08:00 till kl 10:00

Måndag 2 maj kommer delar av klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 08:00 på grund av arbete med uppdatering av server. Under denna period kommer inte installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.

Efter 10:00 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i Skypetelefonin

Telia har nu åtgärdat problemet med sin SIP-trunk och samtal ska nu kopplas upp korrekt igen. Även problemet med att samtal ibland kan ha brutits ska vara löst.

Uppdatering – Pågående driftstörning i Skype-telefonin

Det är fortfarande störningar i kopplingen mot Telia. De arbetar med att lösa problemet och hoppas att det är löst inom kort.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Uppdatering – Pågående driftstörning i Skype-telefonin

 

Telia har tekniker som arbetar med problemet för tillfället och vi väntar på uppdatering från dem kl. 14.

Pågående driftstörning i Skypetelefonin

Telia har just nu en driftstörning på sin anslutning till Umeå universitet. Det innebär att man ibland får meddelande om att samtal inte kunde kopplas fram. Får du detta meddelande är det bara att pröva igen så går förhoppningsvis nästa samtal fram.

Vi har felanmält till Telia och de återkommer med mer information innan kl. 12 idag.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerat avbrott på datanätet måndagen den 2 maj, kl. 22.00–24.00. Alla IT-tjänster kommer att beröras

Måndagen den 2 maj mellan kl 22.00–24.00 kommer vi att utföra underhåll och servicearbete både på det fasta och trådlösa datanätet. Arbetet innebär att vi förbättrar tillgängligheten och minskar risken för framtida störningar.

Alla IT-tjänster kommer att beröras.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i CAS

Vi har just nu en driftstörning som rör CAS. Det innebär att du inte kan logga in i tjänster som använder CAS. Exempel på tjänster är;

  • Cambro
  • Moodle
  • Portalen
  • UmU-wlan
  • Primula
  • Verktyget (servicedesk.its.umu.se)
  • Skapa nytt eduroam-certifikat

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 12.00

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se