Torsdag (21/4), kl 7-11, kommer www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkoniseringstjänsten att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder synkroniseringstjänsten kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom. Under denna period fungerar det att lägga supportärenden i Servicedesk.
Följande tjänster och funktioner har fördröjningar eller är inte tillgängliga;
Hantera kursgrupper
Skapa kurssajter i Cambro och Moodle
Administrera Skypebeställningar
Hantera UmU-kort
Hantera Filyta
Skapa gästkonton
Beställning av VPN
Aktivering av studentkonton
Byte av primär e-post för studenter
Använda Dirigenten
Efter kl 11.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat arbete med klienthanteringstjänsten, måndag 2/5, från kl 08:00 till kl 10:00
/i Klienthanteringstjänsten, Planerade åtgärder /av Tomas LövlingMåndag 2 maj kommer delar av klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 08:00 på grund av arbete med uppdatering av server. Under denna period kommer inte installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.
Efter 10:00 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i Skypetelefonin
/i Driftstörningar, Skype för företag /av Jan PetterssonTelia har nu åtgärdat problemet med sin SIP-trunk och samtal ska nu kopplas upp korrekt igen. Även problemet med att samtal ibland kan ha brutits ska vara löst.
Uppdatering – Pågående driftstörning i Skype-telefonin
/i Driftstörningar, Skype för företag /av Jan PetterssonDet är fortfarande störningar i kopplingen mot Telia. De arbetar med att lösa problemet och hoppas att det är löst inom kort.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Uppdatering – Pågående driftstörning i Skype-telefonin
/i Driftstörningar, Skype för företag /av Jan PetterssonTelia har tekniker som arbetar med problemet för tillfället och vi väntar på uppdatering från dem kl. 14.
Pågående driftstörning i Skypetelefonin
/i Driftstörningar, Skype för företag /av Jan PetterssonTelia har just nu en driftstörning på sin anslutning till Umeå universitet. Det innebär att man ibland får meddelande om att samtal inte kunde kopplas fram. Får du detta meddelande är det bara att pröva igen så går förhoppningsvis nästa samtal fram.
Vi har felanmält till Telia och de återkommer med mer information innan kl. 12 idag.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat avbrott på datanätet måndagen den 2 maj, kl. 22.00–24.00. Alla IT-tjänster kommer att beröras
/i Datanät, eduroam, Planerade åtgärder /av Håkan GustafssonMåndagen den 2 maj mellan kl 22.00–24.00 kommer vi att utföra underhåll och servicearbete både på det fasta och trådlösa datanätet. Arbetet innebär att vi förbättrar tillgängligheten och minskar risken för framtida störningar.
Alla IT-tjänster kommer att beröras.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i CAS
/i Administrativa system, Cambro, Datanät, eduroam, Moodle, ServiceDesk, Studentportalen /av Anja AxelssonCAS fungerar nu normalt.
Pågående driftstörning i CAS
/i Administrativa system, Aurora, Cambro, Datanät, Driftstörningar, eduroam, Moodle, ServiceDesk, Studentportalen, Universitetskonto /av Anja AxelssonVi har just nu en driftstörning som rör CAS. Det innebär att du inte kan logga in i tjänster som använder CAS. Exempel på tjänster är;
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 12.00
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Problem att ansluta sig på eduroam på NUS
/i eduroam, Planerade åtgärder /av Anders NilssonSedan att antal dagar har det varit svårt att ta sig in på eduroam på NUS. Eftersom felet inte är i UMU:s utrustning jobbar vi tillsammans med IT avdelningen på NUS för att avhjälpa problemet.
/Nätdriften
Planerad uppdatering i www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkroniseringstjänsten, torsdag, 21/4, från 07.00-11.00
/i Cambro, Dirigenten, Kardia, Klienthanteringstjänsten, Moodle, Planerade åtgärder, ServiceDesk /av Mikael JonassonTorsdag (21/4), kl 7-11, kommer www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkoniseringstjänsten att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder synkroniseringstjänsten kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom. Under denna period fungerar det att lägga supportärenden i Servicedesk.
Följande tjänster och funktioner har fördröjningar eller är inte tillgängliga;
Hantera kursgrupper
Skapa kurssajter i Cambro och Moodle
Administrera Skypebeställningar
Hantera UmU-kort
Hantera Filyta
Skapa gästkonton
Beställning av VPN
Aktivering av studentkonton
Byte av primär e-post för studenter
Använda Dirigenten
Efter kl 11.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se