Planerad uppgradering av hänvisningsystemet Trio, onsdag den 10/2 kl 18.00-00.00

Onsdag den 10:e februari kommer Lyncmiljön att påverkas av en uppgradering av hänvisningsystemet Trio. Under uppgraderingen kan det periodvis vara problem att komma åt Lyncmiljön. Det påverkar möten, ingående/utgående samtal och röstbrevlådor.

Anledningen till uppgraderingen är att förbereda för införandet av den nya serverversionen Skype for Business.

Efter midnatt kommer tjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad driftåtgärd och uppdatering i ServiceDesk Plus, fredag 29/1, 14:00-17:00.

Fredag den 29/1 kl 14:00-17:00 kommer ServiceDesk plus (https://sd.its.umu.se) att påverkas av ett drift stopp. Vi utför underhåll på os plattformen. Under denna period kan man inte logga in och lägga eller se ärenden i systemet. Efter 17:00 kommer ServiceDesk plus att fungera normalt igen. Har du frågor? Kontakta Servicedesk www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning på www.umu.se

Nu når samtliga besökare www.umu.se igen.

Cambro: Inställd uppdatering tisdag 26/1, kl 7-10

Den planerade uppdateringen är inställd.

Pågående driftstörning på www.umu.se

Vi har just nu problem på www.umu.se där en del av våra besökare inte kan nå webben. Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information före kl. 18.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkroniseringstjänsten, torsdag, 4/2, från 07.00-12.00

Torsdag, 4/2 kommer www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkoniseringstjänsten att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder synkroniseringstjänsten kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom. Under denna period fungerar det att lägga supportärenden i Servicedesk.

Följande tjänster och funktioner är inte tillgängliga;

  • Hantera kursgrupper
  • Skapa kurssajter i Cambro och Moodle
  • Administrera Skypebeställningar
  • Hantera UmU-kort
  • Hantera Filyta
  • Skapa gästkonton
  • Beställning av VPN
  • Aktivering av studentkonton
  • Byte av primär e-post för studenter
  • Använda Dirigenten

Efter kl 12.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerat avbrott på datanätet måndagen den 1 februari, kl. 22.00–24.00. Alla IT-tjänster kommer att beröras

Måndagen den 1 februari mellan kl 22.00–24.00 kommer vi att utföra underhåll och servicearbete både på det fasta och trådlösa datanätet. Arbetet innebär att vi förbättrar tillgängligheten och minskar risken för framtida störningar.

Alla IT-tjänster kommer att beröras.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdade problem i Primula

Ny klientprogramvara finns nu på löneadministrations hemsida för uppgradering.

Alla klientanvändare kommer att kontaktas från löneadministration med anvisningar om hur uppgradering kan göras.

 

Pågående problem i Primula (PASS fungerar som vanligt)

Vi har just nu problem för klientanvändarna  i Primula. Det innebär att det inte går att uppdatera klienterna till senaste version 11.2. PASS fungerar som vanligt.

Leverantören arbetar med att lösa problemet och vi återkommer med mer information kl 12.00.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se