Pågående driftstörning i den virtuella miljön

Vi har just nu en driftstörning i den virtuella miljön. Vi vet inte hur omfattande problemet är just nu.

Just nu är flertalet centrala system påverkade. Vi arbetar just nu med att försöka lösa problemet. Nästa informationstid 23.00

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Vad är en virtuell miljö?

En virtuell miljö består av ett antal hostar, eller ben, som i sin tur är ett hem för ett stort antal servrar och dess applikationer. Om ett ben (en så kallad host) av någon anledning slutar att fungera i en virtuell miljö kan de servrar som fanns på det benet hoppa vidare till ett annat ben utan att informationen försvinner. Därför är det ibland svårt att säga exakt vilken applikation som är påverkad vid en driftstörning i den virtuella miljön vid den första felsökningen.

Åtgärdad driftstörning Varbi

Varbi fungerar nu normalt igen.

Pågående driftstörning Varbi

Rekryteringssystemet Varbi har för närvarande problem med sin drift och det går inte att komma åt systemet alls. De jobbar på felet.

Åtgärdad driftstörning i tjänsten för uthämtning av eduroam certifikat

Uthämtning av certifikat för eduroam fungerar nu normalt.

Pågående driftstörning i tjänsten för uthämtning av certifikat till eduroam

Vi har just nu en driftstörning i tjänsten för at hämta ut certifikat. Det innebär att det inte går att hämta ut certifikat just nu.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information. Innan kl. 12.30

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i Zoom

Zoom fungerar nu normalt.

Pågående driftstörning i Zoom

Vi har just nu en driftstörning i Zoom. Det innebär att det kan vara svårt att komma in på möten.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information. Se https://status.nordu.net/ för aktuell status.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering av umu.se ,tisdag den 29 september, från kl. 8.00 till kl. 10.00.

Den 29 september, från kl. 8.00 till till kl. 10.00 kommer umu.se att påverkas av en uppdatering av EpiServer CMS som är publiceringssystemet som används för umu.se. Under denna period kommer det tidvis inte att gå att logga in på umu.se, varken som redaktör eller som student, i övrigt ska besökare inte märka av uppdateringen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad teknisk service på datanätet den 5 oktober kl 20-24

Måndagen den 5 oktober kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att bli otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, tisdag 29 september, från kl. 7.00 till kl. 11.00

Tisdag 29/9 kl. 7 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Kursadministration (www.kursadministration.umu.se)
    Hantera kursgrupper och kurssajter
  • Servicedesk (servicedesk.its.umu.se)
    Registrera ärenden
    Administrera Skypebeställningar
    Hantera Filyta
    Skapa gästkonton
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)

Efter kl. 11 kommer integrationsplattformen fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se