Vi har fortsatta driftstörningar i E-postsystemet. På grund av felet skickar vi ut mail från ett annat IP-nummer än normalt. Detta gör att vissa mottagare behandlar oss med försiktighet(throttlar , delivery delayed) och enbart tar emot en viss mängd per timme.
Mail som inte kommit fram (delivery failed) måste tyvärr skickas om tills vi löst problemet
Vi arbetar vidare och återkommer med mer information kl 17
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Microsoft Teams
/i Driftstörningar, Office 365, Student /av Britta LöfvenbergMicrosoft har meddelat att det just nu pågår en driftstörning i Teams mötestjänst. Det innebär att vissa användare har svårt att ansluta till möten. Hur det påverkar vår organisation vet vi inte i nuläget.
Microsoft arbetar med att lösa problemet och vi återkommer med mer information innan kl. 9 imorgon fredag.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Skyddade dokument
/i Driftstörningar /av Daniel KarlssonVi har just nu en driftstörning i Skyddade dokument. Det innebär att man inte kommer åt sin skyddade dokument site. Störningen berör inte alla siter.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information. Vår förhoppning är att det ska vara löst idag 14/10-21 innan 1700.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Skype-miljön
/i Planerade åtgärder, Skype för företag /av Jan PetterssonSkype-miljön fungerar nu normalt. Problemen med felaktig status på användare skall nu vara löst.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i Primula och PASS, onsdag 13 oktober, från kl 07.00 till kl 08.00
/i Administrativa system, Planerade åtgärder /av Ann-Britt TyrbroOnsdag den 13 oktober kommer Primula och PASS att påverkas av en systemuppdatering. Under denna period kommer Primula och PASS att vara otillgänglig.
Primula and PASS is closed, 13/10-2021 , 07.00-08.00.
Efter kl 08.00 kommer tjänsterna att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Skype-miljön
/i Driftstörningar, Skype för företag /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning i Skype-miljön. Det innebär att vissa användare kan ha felaktig närvarostatus i Skype.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 16 idag.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Skypemiljön
/i Driftstörningar, Skype för företag /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning i Skypemiljön. Det innebär att du kan ha problem att nå din kontaktlista eller att felaktig status visas på andra användare.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan klockan 09.00 imorgon.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i skyddade dokument, Måndag 11/10 från 0830-1600
/i Planerade åtgärder /av Daniel KarlssonMånda 11/10 kommer Skyddade dokument att påverkas av systemuppdatering där man kommer att flytta databaser till separata diskar för att minska risken för ner tid om en disk går sönder. Man vill sprida risken och få upp hastigheten på siterna genom att sprida skyddade dokument databaser till separata diskar. Under denna period kommer accessen till skyddade dokument vara delvis eller helt nere.
Efter 1630 kommer skyddade dokument att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i E-postsystemet
/i Planerade åtgärder /av itsblogadminE-posten fungerar nu normalt. Viss fördröjning kan finnas kvar på tidigare skickade meddelanden som nu kommer levereras allt eftersom. Mail som tidigare misslyckats helt (delivery failed) kommer tyvärr att behöva skickas på nytt.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Fortsatt driftstörning i E-postsystemet
/i Planerade åtgärder /av itsblogadminVi har fortsatta driftstörningar i E-postsystemet. På grund av felet skickar vi ut mail från ett annat IP-nummer än normalt. Detta gör att vissa mottagare behandlar oss med försiktighet(throttlar , delivery delayed) och enbart tar emot en viss mängd per timme.
Mail som inte kommit fram (delivery failed) måste tyvärr skickas om tills vi löst problemet
Vi arbetar vidare och återkommer med mer information kl 17
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Försening i det planerade arbetet med integrationsplattformen, beräknas vara klart kl. 12 idag
/i Driftstörningar, Kursadministration, Personaladministration, Planerade åtgärder, ServiceDesk, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergArbetet med uppdateringen av integrationsplattformen Kardia som var planerat mellan 7 och 11 idag drar ut på tiden. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Följande tjänster och system påverkas:
Vi beräknar att uppdateringen är klar senast kl. 12.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk