Torsdag 25 april kl 04.00-06.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.
Efter kl 06.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
On Thursday, April 25, at 04:00-06:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.
After 06:00, Ladok will work normally again.
Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad teknisk service på datanätet den 6 maj kl 20-24
/i Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 6 maj kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala IT-tjänsterna samt fasta och trådlösa nätet som under servicetiden delvis kommer att bli otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat arbete med hänvisningstjänsten för Skypetelefonin, måndag 29/4, kl. 12:30-15:30
/i Driftstörningar, Skype för företag /av Jan PetterssonMåndag den 29/4 kommer hänvisningsfunktionen i Skypemiljön att påverkas av tester av ett nytt hänvisningssystem. Under denna period kan det bli störningar med befintliga hänvisningar och att samtal inte blockeras när ni sitter i telefon. Det kan också vara problem att sätta nya hänvisningar.
Efter 15:30 kommer hänvisningsfunktionen att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat underhåll i Synkroniseringstjänsten (Kardia), måndag 29 april, från kl. 8 till kl. 11
/i Administrativa system, Kardia, Kursadministration, Personaladministration, Planerade åtgärder, ServiceDesk, Student /av Britta LöfvenbergPå måndag den 29 april kommer synkroniseringstjänsten Kardia att påverkas av ett underhåll. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Följande tjänster och system påverkas:
Hantera kursgrupper och kurssajter
Registrera ärenden
Administrera Skypebeställningar
Hantera UmU-kort
Hantera Filyta
Skapa gästkonton
Efter kl. 11 kommer synkroniseringstjänsten Kardia fungera normalt
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i Zoom
/i Planerade åtgärder /av Ulrik SandgrenInloggningsproblemen i Zoom är nu åtgärdade.
Planerad uppdatering i Ladok torsdag 25/4 kl. 04.00 till kl. 06.00; Ladok update 11 April from 04:00 to 06:00
/i Ladok, Student /av Annica HöglundTorsdag 25 april kl 04.00-06.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.
Efter kl 06.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
On Thursday, April 25, at 04:00-06:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.
After 06:00, Ladok will work normally again.
Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad arbete i klienthanteringstjänsten, måndag 6/5, från kl 08:00 till kl 14:00
/i Klienthanteringstjänsten, Planerade åtgärder /av Tomas LövlingMåndag 6 maj kommer klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 08:00 på grund av arbete med uppdatering av server. Under denna period kommer inte installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.
Efter 14:00 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i mobiltjänsten
/i Planerade åtgärder /av Jan PetterssonNu fungerar det att ringa sitt eget mobilnummer från Skypeklienten.
Pågående driftstörning i mobiltelefonitjänsten
/i Driftstörningar, Skype för företag /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning i mobiltjänsten hos Tele2. Det innebär att du inte kan ringa ditt eget mobilnummer hos Tele2 från din Skypeklient. Du får tillbaka en upptagetton istället. Alla andra som försöker ringa numret kommer fram inklusive anställda på UMU som ringer från Skypeklienten.
Vidarekoppling till eget mobilnummer och ring samtidigt fungerar dock som det skall.
Tele2 arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan 16:30.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Pågående driftstörning i Zoom
/i Driftstörningar /av Ulrik SandgrenVi har just nu en driftstörning i Zoom. Det innebär att det kan vara svårt att logga in i Zoom.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i bemanningsplaneringssystemet BPS
/i Driftstörningar /av Britta LöfvenbergBPS fungerar nu normalt.