Planerad uppdatering i synkroniseringstjänsten, onsdag 23 oktober, från kl. 7.30 till 11.00

Onsdag den 23/10 kl. 7.30 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Kursadministration (www.kursadministration.umu.se)
    Hantera kursgrupper och kurssajter
  • Servicedesk (servicedesk.its.umu.se)
    Registrera ärenden
    Administrera Skypebeställningar
    Hantera UmU-kort
    Hantera Filyta
    Skapa gästkonton
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)

Efter kl. 11.00 kommer synkroniseringstjänsten fungera normalt.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i Ladok 23/10 kl 04.00 till kl 06.00; Ladok update 23 October from 04:00 to 06:00

Onsdag 23 oktober mellan kl 04.00-06.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.

Senast kl 06.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

On Wednesday 23 October between 04:00 and 06:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.

No later that 06:00, Ladok will work normally again.

Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning blogg.umu.se

Vi har just nu en driftstörning på blogg.umu.se. Det innebär att man som besökare eller redaktör inte kan nå blogg.umu.se.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerat stopp av feeds i Uppföljningstjänsten i Ladok, onsdag 16 oktober kl. 11-12.30

Onsdag 16 oktober mellan kl. 11 och 12.30 kommer feeds i Uppföljningstjänsten i Ladok att stoppas för att rättningar ska göras i tjänsten. Det innebär att data och funktioner på fliken Uppföljning i Ladok inte är tillförlitliga under den tiden. Använd därför inte Uppföljningstjänsten mellan kl. 11 och 12.30.

Efter kl. 12.30 kommer Uppföljningstjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i Ladok 9/10 kl 04.00 till kl 06.00; Ladok update 9 October from 04:00 to 06:00

Onsdag 9 oktober mellan kl 04.00-06.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.

Senast kl 06.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

On Wednesday 9 October between 04:00 and 06:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.

No later that 06:00, Ladok will work normally again.

Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Delvis åtgärdad driftstörning i antispamtjänsten

Vi har applicerat en workaround för inloggningen mot karantänen för antispamtjänsten. Inloggningsrutan ser därmed lite annorlunda ut jämfört med den normala inloggningen som används mot andra tjänster. Vi kommer att återgå till den vanliga inloggningen när vi fått en lösning från leverantören. 

Pågående driftstörning i antispamtjänsten

Vi har just nu en driftstörning i inloggningen för antispamtjänsten. Det innebär att det inte går att logga in mot karantän för att släppa mail som fastnat i karantänen..

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 13.00.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Viktig uppdatering av PASS idag , torsdag 3/10 kl 09.30 till kl 09.45

Idag 3/10  kommer PASS att påverkas av en uppdatering. Under denna tid kl 09.30 till ca kl 09.45 kommer PASS att vara stängt.

Efter kl 09.45 kommer PASS att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i PASS, idag onsdag 2/9 , från kl 15.00 till kl 17.00

Onsdag den 2/9 kommer PASS att påverkas av en uppdatering.  Under denna period (kl 15.00 till kl 17.00) kommer PASS att vara stängt.

Efter kl 17.00 kommer PASS att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i VPN

Nu fungerar VPN igen.