Planerad uppdatering i Primula och PASS, tisdag 5 april, från kl 07.00-12.00

Tisdag förmiddag den 5/4-22 kommer Primula och PASS att påverkas av en större uppdatering.  Under denna tidsperiod kommer Primula och PASS inte att kunna användas.

Efter kl 12.00 kommer Primula och PASS att fungera igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på datanätet den 4 april kl 20-24

Måndagen den 4 april kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Planerad arbete i klienthanteringstjänsten,onsdag 30/3, från kl 08:00 till kl 16:30.

Onsdag 30 mars kommer klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 08:00 på grund av servicearbete med server. Under denna period kommer inte programinstallation och installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.

Efter 16:30 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering av ärendehanteringssystemet Flexite, måndag, 28/3, från kl. 07.30-11.30

Måndag förmiddag den 28/3 kommer ärendehanteringssystemet Flexite att påverkas av en uppdatering till en ny version. Under den tiden går det därför inte att logga in i systemet. Uppgraderingen beräknas vara färdig innan lunch. Om man sparat en genväg till Flexite i sin webbläsare kan man efter uppgraderingen behöva logga in via https://umu.flexite.com/flexite/ och sedan spara om sin genväg.

Senast kl 11.30 kommer Flexite att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med Servicedesk plus, Torsdag 24/3-22, 1630-2100

Torsdag 24/3-22 kommer Servicedesk plus ärendehanteringssystem att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Servicedesk Plus inte att kunna användas.

Efter 2100 kommer Servicedesk plus att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Arbete med Bilaga.umu.se, Onsdag 23/3-22, 0930-1000

Onsdag 23/3-22 kommer bilaga.umu.se att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer bilaga.umu.se, inte att kunna användas. Efter 1000 kommer Servicedesk plus att fungera normalt igen. Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i kommunikationen mot UMU-adresser i Microsoft 365

Epostflödet fungerar nu normalt. Mail som studsat under driftstörningen måste skickas på nytt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i kommunikationen mot UMU-adresser i Microsoft 365

Vi har just nu en driftstörning i epostkommunikationen mellan användare i Exchange och användare i Microsoft 365 (student.umu.se och vissa umu.se-användare). Det innebär att det inte går att maila studenter och umu-användare i 365från Exchange. Det går inte heller att maila användare med umu.se-adresser med sin epost i 365 från externa adresser.

Vi arbetar med att lösa problemet tillsammans med Microsoft och återkommer med mer information innan kl. 17.00

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med Servicedesk plus, Torsdag 10/3-22, 1630-2130

Torsdag 10/3-22 kommer Servicedesk plus ärendehanteringssystem att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Servicedesk Plus inte att kunna användas. Efter 2130 kommer Servicedesk plus att fungera normalt igen.


Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Skypetelefonin

Skypetelefonin fungerar nu normalt. Du kan eventuellt behöva starta om telefonen om du har en fast Skypetelefon.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk