På tisdag 1/3 kl. 7.30 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Följande tjänster och system påverkas:
- Studentwebben (https://www.umu.se/student)
- Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
- Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)
- Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
- Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
- Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
- OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
- Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
- Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)
Efter kl. 11.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad åtgärd i Cambro, tisdag 8/3, från kl 08.00 till kl 11.00
/i Planerade åtgärder /av Ulrik SandgrenTisdag 8/3 från kl 08.00 till 11.00 kommer Cambro att påverkas av en uppdatering. Under denna period kan systemet vara otillgängligt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 7 mars kl 20-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 7 mars kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat arbete i Office 365, tisdag 1 mars
/i Office 365, Planerade åtgärder /av Britta LöfvenbergUnder tisdagen den 1 mars kommer användarlicenser i Office 365 att förändras vilket kan föra med sig störningar i tjänster som ex. Teams, OneDrive, e-post m.m.
Om vi märker att det blir stora störningar gör vi ett separat meddelande angående detta.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, tisdag 1 mars, från kl. 7.30 till 11.00
/i Administrativa system, Kardia, Kursadministration, Personaladministration, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergPå tisdag 1/3 kl. 7.30 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Följande tjänster och system påverkas:
Efter kl. 11.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat arbete med Servicedesk plus, Torsdag 24/2-22, 1630-1930
/i Planerade åtgärder /av Daniel KarlssonTorsdag 24/2-22 kommer Servicedesk plus ärendehanteringssystem att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Servicedesk Plus inte att kunna användas. Efter 1930 kommer Servicedesk plus att fungera normalt igen. Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Problem åtgärdat med mailutskick angående Office365-License-Minecraft group
/i Driftstörningar, E-post, Office 365 /av Britta LöfvenbergUnder dagen var det många som fick massor av mail kopplat till medlemskap i en Office 365-grupp. Problemet är nu åtgärdat.
Problemet uppstod vid arbete med licenser i Office 365. Mailen som gått ut är inte farliga men såklart irriterande. Vi ber ursäkt för det.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Angående mailutskick till Office365-License-Minecraft group
/i Driftstörningar, E-post, Office 365 /av Britta LöfvenbergJust nu får många personer massor av mail kopplat till medlemskap i en Office 365-grupp. Vi arbetar med att lösa problemet.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i Primula och PASS, onsdag 23 februari, från kl 07.00 till kl 08.00
/i Administrativa system, Planerade åtgärder /av Ann-Britt TyrbroOnsdag den 23 februari kommer Primula och PASS att påverkas av en systemuppdatering. Under denna period kommer Primula och PASS att vara otillgänglig.
Primula and PASS will be closed on February 23 between 7 and 8 in the morning.
Efter kl 08.00 kommer tjänsterna att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Planner
/i Driftstörningar, Office 365 /av Britta LöfvenbergPlanner via Teams och o365.umu.se fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Planner via Teams och o365.umu.se
/i Driftstörningar, Office 365 /av Britta LöfvenbergVi har fortsatta problem med Planner som inte fungerar för vissa personer. Tidigare meddelade vi att det skulle fungera via webben o365.umu.se, men det stämmer inte tyvärr.
Microsoft har meddelat att de arbetar med att lösa problemet. Vi bevakar detta och återkommer med mer information senast kl. 15.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk