Pågående driftstörning i UmU Play

Vi har just nu en driftstörning i undertextningstjänsten i UmU Play. Det innebär att det inte går att beställa några nya undertexter. Redan textade videofilmer påverkas inte. 

Systemleverantören arbetar med att åtgärda felet och vi återkommer när vi har mer information.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad åtgärd i Cambro, tisdag 8/3, från kl 08.00 till kl 11.00

Tisdag 8/3 från kl 08.00 till 11.00 kommer Cambro att påverkas av en uppdatering. Under denna period kan systemet vara otillgängligt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på datanätet den 7 mars kl 20-24

Måndagen den 7 mars kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Planerat arbete i Office 365, tisdag 1 mars

Under tisdagen den 1 mars kommer användarlicenser i Office 365 att förändras vilket kan föra med sig störningar i tjänster som ex. Teams, OneDrive, e-post m.m. 

Om vi märker att det blir stora störningar gör vi ett separat meddelande angående detta. 

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, tisdag 1 mars, från kl. 7.30 till 11.00

På tisdag 1/3 kl. 7.30 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom. 

Följande tjänster och system påverkas:

  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)

Efter kl. 11.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med Servicedesk plus, Torsdag 24/2-22, 1630-1930

Torsdag 24/2-22 kommer Servicedesk plus ärendehanteringssystem att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Servicedesk Plus inte att kunna användas. Efter 1930 kommer Servicedesk plus att fungera normalt igen. Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Problem åtgärdat med mailutskick angående Office365-License-Minecraft group

Under dagen var det många som fick massor av mail kopplat till medlemskap i en Office 365-grupp. Problemet är nu  åtgärdat.

Problemet uppstod vid arbete med licenser i Office 365. Mailen som gått ut är inte farliga men såklart irriterande. Vi ber ursäkt för det.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Angående mailutskick till Office365-License-Minecraft group

Just nu får många personer massor av mail kopplat till medlemskap i en Office 365-grupp. Vi arbetar med att lösa problemet. 

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i Primula och PASS, onsdag 23 februari, från kl 07.00 till kl 08.00

Onsdag den 23 februari kommer Primula och PASS att påverkas av en systemuppdatering. Under denna period  kommer Primula och PASS att vara otillgänglig.

Primula and PASS will be closed on February 23 between 7 and 8 in the morning.

Efter kl 08.00 kommer tjänsterna att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Planner

Planner via Teams och o365.umu.se fungerar nu normalt. 

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk