Planerad uppdatering i skyddade dokument, Måndag 11/10 från 0830-1600

Månda 11/10  kommer Skyddade dokument att påverkas av systemuppdatering där man kommer att flytta databaser till separata diskar för att minska risken för ner tid om en disk går sönder. Man vill sprida risken och få upp hastigheten på siterna genom att sprida skyddade dokument databaser till separata diskar. Under denna period kommer accessen till skyddade dokument vara delvis eller helt nere.

Efter 1630 kommer skyddade dokument att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i E-postsystemet

E-posten fungerar nu normalt. Viss fördröjning kan finnas kvar på tidigare skickade meddelanden som nu kommer levereras allt eftersom. Mail som tidigare misslyckats helt (delivery failed) kommer tyvärr att behöva skickas på nytt.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Fortsatt driftstörning i E-postsystemet

Vi har fortsatta driftstörningar i E-postsystemet. På grund av felet skickar vi ut mail från ett annat IP-nummer än normalt. Detta gör att vissa mottagare behandlar oss med försiktighet(throttlar , delivery delayed) och enbart tar emot en viss mängd per timme.

Mail som inte kommit fram (delivery failed) måste tyvärr skickas om tills vi löst problemet

Vi arbetar vidare och återkommer med mer information kl 17

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Försening i det planerade arbetet med integrationsplattformen, beräknas vara klart kl. 12 idag

Arbetet med uppdateringen av integrationsplattformen Kardia som var planerat mellan 7 och 11 idag drar ut på tiden. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)

Vi beräknar att uppdateringen är klar senast kl. 12.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Fortsatt driftstörning i E-postsystemet

Vi har fortsatta driftstörningar i E-postsystemet. På grund av felet skickar vi ut mail från ett annat IP-nummer än normalt. Detta gör att vissa mottagare behandlar oss med försiktighet(throttlar, delivery delayed) och enbart tar emot en viss mängd per timme.

Mail som inte kommit fram (delivery failed) måste tyvärr skickas om tills vi löst problemet

Vi arbetar vidare och återkommer med mer information kl 14:00.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i E-postsystemet

Vi har just nu en driftstörning i E-postsystemet.

In och utgående mail kan försenas.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, onsdag 6 oktober, från kl. 7 till 11

På onsdag 6/10 kl. 7.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)

Efter kl. 11.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på datanätet den 4 oktober kl 20-24

Måndagen den 4 oktober kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att bli otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Planerat certifikatbyte i Skypemiljön, måndag den 27/9 kl. 15.30-16.30

Måndag den 27/9 kommer Skype-miljön att påverkas av ett byte till ett nytt certifikat. Bytet bör inte märkas av då det kommer från samma utfärdare som tidigare. Fasta Skype-telefoner kan ev. loggas ut tillfälligt.

Senast kl. 16.30 kommer tjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med strömförsörjningen den 29/9 kl 14:00-20:00

Akademiska hus gör ett planerat underhållsarbete med högspänningsanläggningen i Universitetsledningshuset den 29/9 kl 14:00-20:00.

Universitetets datorhall i Universitetsledningshuset kommer att påverkas och därför sker följande åtgärd:

  • Datorhallen kommer att stängas ned från klockan 14:00 inför det planerade arbetet. Det innebär minskad redundans för centrala IT-tjänster, men bör ej påverka tillgängligheten. Det kan dock bli tillfälliga avbrott när redundansen stängs ned.

Arbetet är planerat så att det ska skapa en så liten påverkan som möjligt på de centrala IT-tjänsterna. Dock innebär arbete med strömförsörjningen alltid risker så störningar kan förekomma.

Arbetet påverkar förutom datorhallen även den vanliga strömförsörjningen i vissa andra hus under denna tid. Akademiska Hus informerar om detta via sina egna kanaler.

Har du frågor?
Kontakta Servicedesk www.umu.se/servicedesk