Pågående driftstörning i play.umu.se

Vi har just nu en driftstörning i play.umu.se. Det innebär att det inte går att verifiera inloggningar i den tjänsten. Det är bara tjänsten play.umu.se som inte fungerar, integrationer via lärplattformar fungerar fortfarande.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerat stopp i kursadministration, måndag 11 juni, från 07.00 till 12.00

For English see below.

Med anledning av underhållet på synkroniseringstjänsten Kardia kommer kursadministration att vara helt stängd för aktivitet under måndag den 11 juni mellan kl 07.00 och 12.00.

Efter kl 12.00 kommer kursadministration åter att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Due to planned maintenance in Kardia (university system service for synchronisation) the kursadministration system will be unavailable during the whole service window (Monday 11/6 07.00 – 12.00).

The system will be available after 12.00.

Question? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerat underhåll i synkroniseringstjänsten, måndag 11 juni, från kl. 7 till kl. 12

Måndag den 11/6 kl. 7 kommer synkroniseringstjänsten Kardía att påverkas av ett underhåll. Det innebär att system och tjänster som använder Kardía kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Kursadministration (www.kursadministration.umu.se)
    Hantera kursgrupper och kurssajter
  • Servicedesk (servicedesk.its.umu.se)
    Registrera ärenden
    Administrera Skypebeställningar
    Hantera UmU-kort
    Hantera Filyta
    Skapa gästkonton
    Beställning av VPN
    Aktivering av studentkonton
    Byte av primär e-post för studenter
  • Dirigenten

Efter kl. 12 kommer synkroniseringstjänsten Kardía fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i Tele2:s mobiltjänst

Tele2 åtgärdade driftstörningen på mobiltelefonin igår kväll. Har du fortfarande problem med telefonen rekommendarer vi en omstart av telefonen för att den skall hitta nätet igen.

Info från Tele2:

Täckningsproblem för Tele2 Företag – Uppdatering 2018-05-30 21:10 Vi har under dagen haft driftstörningar som påverkat vissa företagskunder i Sverige. Efter ett intensivt felsökningsarbete är nu felet avhjälpt och påverkade företagskunders telefonilösningar ska ha återfått full funktionalitet. Vi följer fortsatt utvecklingen under natten och morgonen för att garantera alla kunders fulla funktionalitet. SMS som har skickats under tiden telefonin har varit otillgänglig kommar att levereras med fördröjning Vidare kommer vi, tillsammans med vår underleverantör, utvärdera vad felet orsakades av och vilka åtgärder som behöver vidtas för att detta inte ska ske igen.”

Pågående driftstörning i mobiltelefonin från Tele2

Täckningsproblem för Tele2 Företag – Vi har just nu en driftstörning som drabbar vissa företagskunder. Drabbade kunder tappar täckningen intermittent på sina mobiltelefoner. Vi har tillsammans med vår underleverantör identifierat vart felet ligger och arbetar tillsammans med dom på att åtgärda felet så snart som möjligt.

Uppdatering:
Täckningsproblem för Tele2 Företag – Uppdatering 2018-05-30 14:55 Felsökning av driftstörningen som gör att vissa företagskunder tappar täckningen fortgår med högsta prioritet. Vi jobbar i ett nära samarbete tillsammans med vår underleverantör för att lösa problemet så snart som möjligt.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i mobiltelefonin från Tele2

Tele2 har just nu en driftstörning på sitt mobilnät. Det innebär att det inte går att ringa eller ta emot samtal . Det går inte att nå Tele2 eller se deras driftinfo så vi har tyvärr ingen uppdatering på när det beräknas vara löst.

Uppdatering:

Täckningsproblem för Tele2Business – Vi har just nu en driftstörning som drabbar Tele2 Business-kunder. Drabbade kunder tappar täckningen på sina mobiltelefoner. Våra tekniker arbetar på att åtgärda detta så fort som möjligt.”

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se