Planerad teknisk service på datanätet den 7 juni kl 20-24

Måndagen den 7 juni kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering av Skype-telefonin fredag den 3/6

Fredag den 3/6 mellan kl. 07.30-08.30 kommer Skype-telefonin att påverkas av ett byte av certifikat. Under denna period kan det tillfälligt bli problem att logga in och du kan också tillfälligt kopplas från servern. Gör du ett nytt försök att logga in bör du loggas på vid nästa försök.

Senast kl. 08.30 kommer miljön att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Onsdag den 25/5 mellan kl. 08.00-11.00 kommer e-postmiljön att påverkas av ett byte av certifikat. Under denna period kan det bli tillfälliga fördröjningar på utgående och inkommande epost utanför UMU (gäller även Office 365). Intern epost kommer att fungera som vanligt. Det kan också tillfälligt vara omöjligt att nå antispam.umu.se.

Senast kl. 11.00 kommer miljön att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad arbete i klienthanteringstjänsten,tisdag 7/6, från kl 08:00 till kl 14:00.

Tisdag 7 juni kommer klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 08:00 på grund av servicearbete med server. Under denna period kommer inte programinstallation och installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.

Efter 14.00 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Servicedesk Plus

Servicedesk Plus fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Servicedesk Plus

Vi har just nu en driftstörning i Servicedesk Plus (ärendehanteringsystemet). Det innebär att systemet kan vara okontaktbart under tiden för felsökning mm.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast 1200.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering av e-postmiljön, onsdag 25/5, kl 08.00-11.00

Onsdag den 25/5 mellan kl. 08.00-11.00 kommer e-postmiljön att påverkas av ett byte av certifikat. Under denna period kan det bli tillfälliga fördröjningar på utgående och inkommande epost utanför UMU (gäller även Office 365). Intern epost kommer att fungera som vanligt. Det kan också tillfälligt vara omöjligt att nå antispam.umu.se.

Senast kl. 11.00 kommer miljön att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med Servicedesk plus, Måndag 19/5-22, 1630-1930

Torsdag 19/5-22 kommer Servicedesk plus ärendehanteringssystem att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Servicedesk Plus inte att kunna användas. Efter 1930 kommer Servicedesk plus att fungera normalt igen. Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad arbete i klienthanteringstjänsten, tisdag, 17/5, från kl 07:30 till kl 12:30

Tisdag 17 maj kommer klienthanteringstjänsten att påverkas av uppdatering av intern CA-miljö. Under den tiden kommer installation eller ominstallation av datorer inte gå att göra. Allt annat kommer att fungera.

Efter 12:30 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, tisdag 17 maj, från kl. 7.30 till 11.00

På tisdag 17/5 kl. 7.30 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)

Efter kl. 11.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering av Copyprintmiljön, onsdag 18/5, kl. 07.30-08.30

Onsdag den 18/5 mellan klockan 07.30-08.30 kommer utskriftssystemet Copyprint att påverkas av av ett byte av certifikat. Under denna period kan det vara problem att skriva ut samt hämta ut utskrifter.

Senaste 08.30 kommer systemet att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk