Måndag 3 juni mellan kl 20.00-24.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.
Senast kl 24.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
On Monday 3 June between 20:00 and 24:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.
No later that 24:00, Ladok will work normally again.
Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering i Ladok måndag 3/6 kl 20.00 till kl 24.00; Ladok update 3 June from 20:00 to 24:00
/i Ladok, Student /av Annica HöglundMåndag 3 juni mellan kl 20.00-24.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.
Senast kl 24.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
On Monday 3 June between 20:00 and 24:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.
No later that 24:00, Ladok will work normally again.
Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning vid inloggning mot flera centrala system
/i Planerade åtgärder /av Jan PetterssonInloggningen fungerar nu normalt.
Pågående driftstörning vid inloggning mot flera centrala system
/i Driftstörningar /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning i inloggning för ett flertal centrala system som använder umuid. Det innebär att du inte kan logga in i dessa. Exempelvis Aurora och antispam, Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 9.00
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planned migration work in Exchange between 29/5 and 28/6 2019
/i E-post, Planerade åtgärder /av Mikael SundhAs part of migration from Exchange 2013 to Exchange 2019, the work to move mailboxes will begin on 29/5. The move is expected to be completed 28/6.
How does it affect You?
Other mail readers
Exchange 2019 does not support SSL lower than TLS 1.2. Today’s function with lower versions is handled by the load balancer and will be discontinued sometime in the coming autumn.
More information about which clients are supported by Microsoft is available here: https://docs.microsoft.com/en-us/exchange/plan-and-deploy/supportability-matrix?view=exchserver-2019
Do you have questions? Contact the Service Desk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering av Primula o PASS, Lördag den 25/5 kl. 09:00 – 16:00
/i Administrativa system, Driftstörningar, Planerade åtgärder /av Ann-Britt TyrbroLördag den 25/5 kommer Primula och PASS att påverkas av en uppdatering! Under större delen av denna dag kommer Primula och PASS vara otillgängligt.
Senast kl. 16:00 kommer Primula och PASS att fungera normal igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad migreringsarbete i Exchange mellan 29/5 och 28/6 2019
/i E-post, Planerade åtgärder /av Mikael SundhSom ett led i migrering från Exchange 2013 till Exchange 2019 kommer arbetet att flytta postlådor att påbörjas den 29/5. Flytten beräknas vara klar 28/6.
Hur påverkar det?
Andra mailläsare
Exchange 2019 stödjer inte SSL lägre än TLS 1.2. Dagens funktion med lägre versioner hanteras av lastbalanseraren och kommer att plockas bort till hösten.
Mer information om vilka klienter som supportas från Microsofts sida finns här: https://docs.microsoft.com/en-us/exchange/plan-and-deploy/supportability-matrix?view=exchserver-2019
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad teknisk service på datanätet den 3 juni kl 20-24
/i Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 3 juni kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör alla centrala IT-tjänster samt fasta och trådlösa nätet som under servicetiden delvis kommer att bli otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i bemanningsplaneringssystemet BPS
/i Administrativa system, Driftstörningar /av Britta LöfvenbergBPS fungerar nu normalt.
Fortsatt driftstörning i bemanningsplaneringssystemet BPS
/i Administrativa system, Driftstörningar /av Britta LöfvenbergProblemen med BPS kvarstår. Felsökningen har hittills visat att problemen ligger hos leverantören, som jobbar med felsökning och rättning. Mer information kommer så snart vi vet, eller senast imorgon klockan 11:00.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Pågående driftstörning i Bemanningsplaneringssystemet BPS
/i Administrativa system, Driftstörningar /av Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning i BPS. Efter inloggning visas för närvarande enbart en vit sida.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 15.
Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se