Planerad uppdatering av Skypetelefonin onsdag den 12/6 kl 17-23 & torsdag den 13/6 kl 17-23

Onsdag den 12/6 kl 17-23 & torsdag den 13/6 kl 17-23 kommer Skypemiljön att påverkas av en uppdatering till senaste version. I den senaste versionen finns bland annat en buggfix där Macklienter kan visa fel titel i möten. Under denna period kan du tillfälligt bli utloggad från din klient. Pågående samtal och möten påverkas inte så länge de inte överskrider 1 timme under tidsperioden. Vi rekommenderar att man startar om sin Skypeklient på torsdag och fredag morgon så kopplingen mot servern återupprättas korrekt.

Efter kl. 23 torsdag den 13/6 kommer tjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Fortsatt driftstörning i Umu-kort

Vi har fortfarande problem med en del Umu-kort. Det innebär att vissa personer inte tar sig in i lokaler som de har behörighet till, samt att korten inte fungerar att skriva ut eller låna böcker med.

Vi arbetar med att lösa problemet tillsammans med leverantören och återkommer med mer information innan kl. 15.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i Ladok fredag 7/6 kl 04.00 till kl 06.00; Ladok update 7 June from 04:00 to 06:00

Fredag 7 juni mellan kl 04.00-06.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.

Senast kl 06.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

On Friday 7 June between 04:00 and 06:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.

No later that 06:00, Ladok will work normally again.

Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Umu-kort

Vi har just nu ett problem med en del Umu-kort. Det innebär att vissa personer inte tar sig in i lokaler som de har behörighet till, samt att korten inte fungerar att skriva ut eller låna böcker med.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 12.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i Moodle, 10/6, från kl 02:00 till kl 08:00

Måndag, 10/6, 02:00 – 08:00 kommer Moodle att påverkas av en systemuppdatering.  Under denna period kommer Moodle att vara stängd för användare.

Efter kl 08:00 kommer Moodle att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i Ladok måndag 3/6 kl 20.00 till kl 24.00; Ladok update 3 June from 20:00 to 24:00

Måndag 3 juni mellan kl 20.00-24.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.

Senast kl 24.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

On Monday 3 June between 20:00 and 24:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.

No later that 24:00, Ladok will work normally again.

Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning vid inloggning mot flera centrala system

Vi har just nu en driftstörning i inloggning för ett flertal centrala system som använder umuid. Det innebär att du inte kan logga in i dessa. Exempelvis Aurora och antispam, Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 9.00

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planned migration work in Exchange between 29/5 and 28/6 2019

As part of migration from Exchange 2013 to Exchange 2019, the work to move mailboxes will begin on 29/5. The move is expected to be completed 28/6.

How does it affect You?

  • For those of you who run Outlook, the impact will be small. If Outlook is running when the move is complete, a message will appear stating that Outlook needs to be restarted.
  • For those of you who use webmail.umu.se via a browser, OWA, the look will change a little. The big change is on the page for alternatives.
  • For users of an IMAP client, the move should be of no significant effect.
  • If you have the mailbox in O365 then it will be moved back to Umu’s mail servers and the effect should be the same as for other clients.
  • For those using Outlook 2010 or older, this product is no longer supported. Please upgrade to a later version.

Other mail readers

Exchange 2019 does not support SSL lower than TLS 1.2. Today’s function with lower versions is handled by the load balancer and will be discontinued sometime in the coming autumn.

More information about which clients are supported by Microsoft is available here: https://docs.microsoft.com/en-us/exchange/plan-and-deploy/supportability-matrix?view=exchserver-2019

Do you have questions? Contact the Service Desk
www.servicedesk.its.umu.se