Fredag 7 juni mellan kl 04.00-06.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.
Senast kl 06.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
On Friday 7 June between 04:00 and 06:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.
No later that 06:00, Ladok will work normally again.
Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering av Skypetelefonin onsdag den 12/6 kl 17-23 & torsdag den 13/6 kl 17-23
/i Driftstörningar, Skype för företag /av Jan PetterssonOnsdag den 12/6 kl 17-23 & torsdag den 13/6 kl 17-23 kommer Skypemiljön att påverkas av en uppdatering till senaste version. I den senaste versionen finns bland annat en buggfix där Macklienter kan visa fel titel i möten. Under denna period kan du tillfälligt bli utloggad från din klient. Pågående samtal och möten påverkas inte så länge de inte överskrider 1 timme under tidsperioden. Vi rekommenderar att man startar om sin Skypeklient på torsdag och fredag morgon så kopplingen mot servern återupprättas korrekt.
Efter kl. 23 torsdag den 13/6 kommer tjänsten att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i Umu-kort
/i Copyprint, Driftstörningar, Skrivartjänsten /av Britta LöfvenbergProblemet med Umu-kort är nu åtgärdat.
Fortsatt driftstörning i Umu-kort
/i Copyprint, Driftstörningar, Skrivartjänsten /av Britta LöfvenbergVi har fortfarande problem med en del Umu-kort. Det innebär att vissa personer inte tar sig in i lokaler som de har behörighet till, samt att korten inte fungerar att skriva ut eller låna böcker med.
Vi arbetar med att lösa problemet tillsammans med leverantören och återkommer med mer information innan kl. 15.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering i Ladok fredag 7/6 kl 04.00 till kl 06.00; Ladok update 7 June from 04:00 to 06:00
/i Planerade åtgärder /av Annica HöglundFredag 7 juni mellan kl 04.00-06.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.
Senast kl 06.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
On Friday 7 June between 04:00 and 06:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.
No later that 06:00, Ladok will work normally again.
Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Pågående driftstörning i Umu-kort
/i Copyprint, Driftstörningar /av Britta LöfvenbergVi har just nu ett problem med en del Umu-kort. Det innebär att vissa personer inte tar sig in i lokaler som de har behörighet till, samt att korten inte fungerar att skriva ut eller låna böcker med.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 12.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering i Moodle, 10/6, från kl 02:00 till kl 08:00
/i Planerade åtgärder /av Ulrik SandgrenMåndag, 10/6, 02:00 – 08:00 kommer Moodle att påverkas av en systemuppdatering. Under denna period kommer Moodle att vara stängd för användare.
Efter kl 08:00 kommer Moodle att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering i Ladok måndag 3/6 kl 20.00 till kl 24.00; Ladok update 3 June from 20:00 to 24:00
/i Ladok, Student /av Annica HöglundMåndag 3 juni mellan kl 20.00-24.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.
Senast kl 24.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
On Monday 3 June between 20:00 and 24:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.
No later that 24:00, Ladok will work normally again.
Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning vid inloggning mot flera centrala system
/i Planerade åtgärder /av Jan PetterssonInloggningen fungerar nu normalt.
Pågående driftstörning vid inloggning mot flera centrala system
/i Driftstörningar /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning i inloggning för ett flertal centrala system som använder umuid. Det innebär att du inte kan logga in i dessa. Exempelvis Aurora och antispam, Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 9.00
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planned migration work in Exchange between 29/5 and 28/6 2019
/i E-post, Planerade åtgärder /av Mikael SundhAs part of migration from Exchange 2013 to Exchange 2019, the work to move mailboxes will begin on 29/5. The move is expected to be completed 28/6.
How does it affect You?
Other mail readers
Exchange 2019 does not support SSL lower than TLS 1.2. Today’s function with lower versions is handled by the load balancer and will be discontinued sometime in the coming autumn.
More information about which clients are supported by Microsoft is available here: https://docs.microsoft.com/en-us/exchange/plan-and-deploy/supportability-matrix?view=exchserver-2019
Do you have questions? Contact the Service Desk
www.servicedesk.its.umu.se