Planerad uppdatering i Ladok 4/12 kl 04.00 till kl 06.00; Ladok update 4 December from 04:00 to 06:00

Onsdag 4 december mellan kl 04.00-06.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.

Senast kl 06.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

On Wednesday 4 December between 04:00 and 06:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.

No later that 06:00, Ladok will work normally again.

Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Driftstörning BPS (Retendo)

Vi har för närvarnade en driftstörning på BPS som gör att systemet inte går att komma åt. Felet är anmält till leverantör.

Planerad uppdatering av min backup, Onsdag 4/12, från kl 08:00 till 16:00

Onsdagen den 4/12 kommer Minbackup att påverkas av ett drift stop. Vi uppgraderar mjukvaran till version 7.03 Under denna period kommer minbackup inte vara tillgänglig periodvis, och det går inte att ta eller återläsa backuper.

Efter 16:00 kommer Minbackup att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad teknisk service på datanätet den 2 december kl 20-24

Måndagen den 2 december kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör delar av de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att bli otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Planerad arbete i klienthanteringstjänsten, måndag 25/11, från kl 08:00 till kl 14:00

Måndag 25 november kommer klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 08:00 på grund av arbete med uppdatering av server. Under denna period kommer inte installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.

Efter 14:00 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i mailtrafiken

Förutom mailtrafik från Office 365 har även mail från andra epostdomäner studsat. Det är nu åtgärdat men mail som studsat behöver skickas på nytt.

Åtgärdad driftstörning i e-posttrafiken från Office 365

Mailtrafiken från studenters och anställdas epostlådor i 365 fungerar nu normalt. Mail som studsat måste skickas på nytt.

Pågående driftstörning i e-posttrafik från Office 365

Vi har just nu en driftstörning som gör att mail från student (student.umu.se) och anställdas epostkonton i Office 365 studsar. Det innebär att mailen inte kommer fram.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 14.00

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i Primula och PASS

Primula och PASS  fungerar nu normalt.