Under måndag morgon uppstod omfattande driftstörningar i universitetets IT-system.
Under ett planerat elarbete med strömförsörjningen till universitets driftshall uppstod problem när en brytare i ställverket skulle bytas ut. Utbytet var planerat sedan lång tid och ett led i säkerställandet av driftstabilitet.
Arbetet förutsatte att strömstabilisatorn (UPS:en) var bortkopplad. Istället skulle elström genereras från vår reservströmförsörjning (ett dieselaggregat). Dieselaggregatet gick igång som den skulle när strömmen i ställverket slogs av, men blev stoppad av ett oförutsett larm. Därmed blev driftshallen strömlös. Det tog 30 minuter att arbeta sig förbi larmet och få igång dieselaggregatet igen.
Driftsstoppet mellan klockan 08.16–08.46 påverkade flera centrala tjänster. Det var problem att logga in i flera av universitetets tjänster och system, störningar på e-posttjänsten med mera.
De flesta tjänster fungerar normalt igen
De centrala tjänsterna sattes igång allt eftersom. Vid 10-tiden fungerade de allra flesta system igen, till exempel universitets webbar, e-post, Skype för företag och telefoni.
Planerat avbrott i Aktiveringsguiden, onsdag 13/5, från kl. 16 till kl. 22
/i Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergPå onsdag den 13/5 mellan kl. 16 och ca kl. 22 påverkas Aktiveringsguiden (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering) av ett avbrott. Under den tiden kan du inte aktivera ditt Umu-konto. Tjänsten beräknas vara tillgänglig igen efter kl. 22.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat arbete i Skypemiljön, tisdag 12/5 kl. 07:00-08:00
/i Planerade åtgärder, Skype för företag /av Jan PetterssonTisdag den 12/5 kl 07:00-08:00 kommer Skypemiljön att påverkas av ett arbete för att anpassa miljön inför bytet av telefonileverantör. Under denna period kan man bli tillfälligt utloggad från sin Skypeklient. Möten bör undvikas under denna tidsperiod då de riskerar att avbrytas. Har du en fast bordstelefon kan du behöva starta om den efter kl. 08:00.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering av umu.se, den 6 maj, från kl 8 till kl 10.
/i Student, Studentportalen, Utbildningskatalogen, www.umu.se /av Magnus ErikssonDen 6 maj, från kl 8 till kl 10, kommer umu.se att påverkas av en systemuppdatering. Umu.se kommer då att byta SQL kluster för förbättrad prestanda och tillgänglighet. Under denna period kommer sidor och information att finnas tillgängliga som vanligt, men det kommer inte att gå att logga in eller söka på umu.se.
Efter kl 10 kommer allt att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad teknisk service på VPN tjänsten den 4 maj kl 20-22
/i Datanät, Planerade åtgärder /av Håkan GustafssonMåndagen den 4 maj kl 20.00–22.00 kommer underhåll och servicearbete ske på VPN tjänsten. Det innebär att VPN tjänsten under den tiden delvis kommer att vara otillgänglig.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad teknisk service på datanätet den 4 maj kl 20-24
/i Datanät, Planerade åtgärder /av Håkan GustafssonMåndagen den 4 maj kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att bli otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i inloggningen till antispamtjänsten
/i Planerade åtgärder /av Jan PetterssonInloggningen till karantänen för antispam fungerar nu normalt.
Pågående driftstörning i inloggningen till antispam
/i Driftstörningar, E-post /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning på inloggningen till antispamtjänsten. Det innebär att det inte går att logga in och kontrollera mailen som fastnat i karantänen.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 10.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, onsdag 22 april, från kl. 7.00 till kl. 11.00
/i Administrativa system, Kursadministration, Personaladministration, Planerade åtgärder, Student /av Britta LöfvenbergOnsdag den 22/4 kl. 7.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Följande tjänster och system påverkas:
Hantera kursgrupper och kurssajter
Registrera ärenden
Administrera Skypebeställningar
Hantera Filyta
Skapa gästkonton
Efter kl. 11 kommer integrationsplattformen fungera normalt.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat servicearbete 20 april påverkade hela universitetet
/i Planerade åtgärder /av Elin SköldUnder måndag morgon uppstod omfattande driftstörningar i universitetets IT-system.
Under ett planerat elarbete med strömförsörjningen till universitets driftshall uppstod problem när en brytare i ställverket skulle bytas ut. Utbytet var planerat sedan lång tid och ett led i säkerställandet av driftstabilitet.
Arbetet förutsatte att strömstabilisatorn (UPS:en) var bortkopplad. Istället skulle elström genereras från vår reservströmförsörjning (ett dieselaggregat). Dieselaggregatet gick igång som den skulle när strömmen i ställverket slogs av, men blev stoppad av ett oförutsett larm. Därmed blev driftshallen strömlös. Det tog 30 minuter att arbeta sig förbi larmet och få igång dieselaggregatet igen.
Driftsstoppet mellan klockan 08.16–08.46 påverkade flera centrala tjänster. Det var problem att logga in i flera av universitetets tjänster och system, störningar på e-posttjänsten med mera.
De flesta tjänster fungerar normalt igen
De centrala tjänsterna sattes igång allt eftersom. Vid 10-tiden fungerade de allra flesta system igen, till exempel universitets webbar, e-post, Skype för företag och telefoni.
Åtgärdad driftstörning umu.se
/i Driftstörningar, Student, www.umu.se /av Magnus ErikssonUmu.se fungerar nu normalt.