Planerad uppdatering av Aurora, fredag 21/5 kl. 15.00 till måndag 24/5 kl. 09.00

I och med lanseringen av en ny version av medarbetarwebben Aurora den 24 maj, genomgår Aurora en planerad uppdatering fredag 21/5 kl. 15.00 till måndag 24/5 kl. 09.00.

Hur påverkar detta mig?

Inga uppdateringar på Aurora onsdag till söndag
Från och med onsdag kommer Aurora inte att uppdateras av redaktörer (förutom i undantagsfall). På måndag 24:e maj kommer uppdateringar att börja ske igen.

Inga sökträffar på Aurora fredag till söndag
I och med fredag kl 15 kommer du inte få några sökträffar om du söker på Aurora, eftersom innehållet på webbplatsen måste indexeras av den nya sökmotorn. Detta sker under helgen och på måndag morgon ska den nya medarbetarwebben ge träff i sökresultatet igen.

Efter måndag 24/5 kl. 09.00 kommer Aurora att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering av i Skyddade Dokument, Torsdag 20/5, 0900 till Fredag 21/5 1600

Torsdag  20/5 0900 – Fredag 21/5 1600  kommer Skyddade Dokument att påverkas av uppgradering av databasplattformen uppdateras. Man kommer att uppdatera så att framtida uppgraderingar går smidigare. Under denna period kommer Skyddade Dokument siterna att gå långsamt i vissa fall bli read only under kortare tid, då databasen flyttas.

Efter Fredag 21/5 1600  kommer Skyddade Dokument att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på datanätet den 29 maj kl 08-22

Lördagen den 29 maj kl 08.00–22.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Under tiden för arbetet kan de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten bli otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.umu.se/servicedesk

Planerad arbete i klienthanteringstjänsten, tisdag 18/5, från kl 08:00 till kl 14:00.

Tisdag 18 maj kommer klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 08:00 på grund av arbete med uppdatering av server. Under denna period kommer inte installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.

Efter 14:00 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i Primula och PASS, onsdag 5/5, från kl 17.00 till kl 19.00

På onsdag 5/5 från kl 17.00 kommer Primula och PASS att påverkas av en större uppdatering.  Under denna period kan Primula och PASS vara otillgängliga.

Primula och PASS is closed , 5/5-2021 , 17.00 – 19.00.

Efter kl 19.00 kommer PASS att fungera som vanligt igen och
Primula efter installation av ny klient!

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i integrationsplattformen, tisdag 4/5, från kl. 7 till 10.30

På tisdag 4/5 kl. 7.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)

Efter kl. 10.30 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i Cambro, tisdag 4/5, från kl 06.00 till kl 08.00

Tisdag 4/5 kommer Cambro att påverkas av en systemuppdatering. Under denna period kommer Cambro inte att vara tillgängligt.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i av Skyddade Dokument databas, 5/5-21, 0830-1600

5/5-21 kommer Skyddade Dokument att påverkas av långsammare svarstider pga uppgradering av Databasen. Man kommer att minska antalet databaser på servern så att framtida uppgraderingar ska gå snabbare. Under denna period kommer svarstiderna i Skyddade Dokument att bli längre.

Efter 1600 5/5-21 kommer Skyddade Dokument att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Umu Play

Vi har just nu en driftstörning i Umu Play.

Leverantören arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Teams

Teams fungerar nu normalt. Om du fortfarande upplever problem så rekommenderar vi en omstart av Teams.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk