Måndagen den 7 mars kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Pågående driftstörning i kommunikationen mot UMU-adresser i Microsoft 365
/i Driftstörningar, E-post, Microsoft 365 /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning i epostkommunikationen mellan användare i Exchange och användare i Microsoft 365 (student.umu.se och vissa umu.se-användare). Det innebär att det inte går att maila studenter och umu-användare i 365från Exchange. Det går inte heller att maila användare med umu.se-adresser med sin epost i 365 från externa adresser.
Vi arbetar med att lösa problemet tillsammans med Microsoft och återkommer med mer information innan kl. 17.00
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat arbete med Servicedesk plus, Torsdag 10/3-22, 1630-2130
/i Planerade åtgärder /av Daniel KarlssonTorsdag 10/3-22 kommer Servicedesk plus ärendehanteringssystem att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Servicedesk Plus inte att kunna användas. Efter 2130 kommer Servicedesk plus att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Skypetelefonin
/i Planerade åtgärder /av Jan PetterssonSkypetelefonin fungerar nu normalt. Du kan eventuellt behöva starta om telefonen om du har en fast Skypetelefon.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Skypetelefonin
/i Driftstörningar /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning i Skypetelefonin. Det innebär att du inte kan logga in på Skype för att ringa och ta emot samtal.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan klockan 08.00.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i inloggningstjänsten, måndag 7/3, från kl. 7 till kl. 8
/i Planerade åtgärder, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergPå måndag 7/3 mellan kl. 7.00 och 8.00 sker ett underhåll av inloggningstjänsten ADFS som används för system med central inloggning, dvs. där du loggar in med ditt Umu-id. Mindre störningar kan förekomma.
Efter kl. 8 kommer inloggningstjänsten att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i UmU Play
/i Planerade åtgärder /av Julia Lundmark WeinzUndertextning i UmU Play fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i UmU Play
/i Driftstörningar /av Julia Lundmark WeinzVi har just nu en driftstörning i undertextningstjänsten i UmU Play. Det innebär att det inte går att beställa några nya undertexter. Redan textade videofilmer påverkas inte.
Systemleverantören arbetar med att åtgärda felet och vi återkommer när vi har mer information.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad åtgärd i Cambro, tisdag 8/3, från kl 08.00 till kl 11.00
/i Planerade åtgärder /av Ulrik SandgrenTisdag 8/3 från kl 08.00 till 11.00 kommer Cambro att påverkas av en uppdatering. Under denna period kan systemet vara otillgängligt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 7 mars kl 20-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 7 mars kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat arbete i Office 365, tisdag 1 mars
/i Microsoft 365, Planerade åtgärder /av Britta LöfvenbergUnder tisdagen den 1 mars kommer användarlicenser i Office 365 att förändras vilket kan föra med sig störningar i tjänster som ex. Teams, OneDrive, e-post m.m.
Om vi märker att det blir stora störningar gör vi ett separat meddelande angående detta.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk