På tisdag 6/12 kl. 7.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering i samband med införande av nytt stödsystem för Umu-kortet. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Exempel på tjänster och system som påverkas:
- Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
- Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
- Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
- Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)
- Studentwebben (https://www.umu.se/student)
- OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
- Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
- Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)
- Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration), hålls nerstängt under tiden för uppdateringen
Efter kl. 14.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.
Läs mer om införande av nytt stödsystem för Umu-kortet, https://www.aurora.umu.se/nyheter/2022/11/nytt-om-umu-kortet/.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Leveransproblem av epost från @inst.umu.se-adresser mot Gmail från M365
/i E-post, Planerade åtgärder /av Jan PetterssonDetta gäller i 99% av fallen inte personliga mailkonton utan bara funktions och tjänstekonton. Google har en extrakontroll av epost som de tar emot. Saknas säkerhetsfunktionen SPF riskerar mailet att studsa. UmU har säkerhetsfunktionen SPF för @umu.se men inte för @institution.umu.se då de adresserna är under avveckling och skall ej användas för utgående epost. Får ni problem med studsande mail mot Gmail så skall ni i första hand byta avsändare så det är funktion.inst@umu.se (gamla adressen kan fortfarande ta emot epost). Om det av någon anledning inte är möjligt beställer ni registrering av SPF via Servicedesk för den e-postdomänen som studsar.
Ingen mer uppdatering kommer att komma angående detta ärende då det är ett förväntat fel.
Har du frågor?
Kontakta Servicedesk
Planerad uppdatering av umu.se, onsdag 7 december från kl. 8 till kl. 9
/i Planerade åtgärder, Student, Studentportalen, Utbildningskatalogen, www.umu.se /av Magnus ErikssonPå onsdag 7/12 kl. 8.00 kommer umu.se att påverkas av en uppdatering i samband med att en ny version av Episerver tas i drift. Det innebär att det under denna period inte kommer att gå att logga in i Episerver för redaktörer. För besökaren så kommer vissa tjänster att vara otillgängliga som sökfunktioner och tjänster på studentwebben som kräver inloggning.
Efter kl. 09.00 kommer umu.se att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, tisdag 6 december från kl. 7 till kl. 14
/i Administrativa system, Kardia, Personaladministration, Planerade åtgärder, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergPå tisdag 6/12 kl. 7.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering i samband med införande av nytt stödsystem för Umu-kortet. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Exempel på tjänster och system som påverkas:
Efter kl. 14.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.
Läs mer om införande av nytt stödsystem för Umu-kortet, https://www.aurora.umu.se/nyheter/2022/11/nytt-om-umu-kortet/.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i tjänsten Resultatrapportering (från Canvas), måndag 5/12, 10:00 – 12:00
/i Canvas, Ladok, Planerade åtgärder /av anshen02bloggMåndag 5/12 kommer Resultatrapportering att påverkas av uppdateringar. Under denna period går det inte att rapportera resultat till Ladok via tjänsten.
Efter 12:00 5/12 kommer tjänsten att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 5 december kl 20-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 5 december kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i VPN-tjänsten
/i VPN /av Håkan GustafssonNu fungerar VPN igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i bemanningsplaneringssystemet BPS
/i Administrativa system, Driftstörningar /av Britta LöfvenbergBPS fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Driftstörning i VPN-tjänsten
/i Driftstörningar, VPN /av Håkan GustafssonFör närvarande går det inte att logga in via VPN, felsökning pågår.
Vi återkommer senast kl 10 med mer information.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i bemanningsplaneringssystemet BPS
/i Administrativa system, Driftstörningar /av Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning i bemanningsplaneringssystemet BPS. Ett felmeddelande visas när användare klickar på länken för att logga in.
Felsökning pågår hos leverantören och vi återkommer med mer information senast kl. 10 imorgon onsdag.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat certifikatbyte i Skypemiljön, tisdag 29/11, kl. 07.30-09.00
/i Planerade åtgärder, Skype för företag /av Jan PetterssonTisdag den 29/11 kommer Skypetelefonin att påverkas av ett byte av certifikat. Under denna period kan klienter tillfälligt kopplas ned och fasta telefoner kan tappa kontakten.
Efter 09.00 kommer miljön att fungera normalt igen. Fasta Skypetelefoner kan behöva startas om efter bytet om de inte återansluter automatiskt.
Inkommande och utgående samtal kommer inte att påverkas av certifikatbytet.
Vid frågor kontakta Servicedesk