Vi har just nu en driftstörning i vår e-post. Microsoft har blockerat utgående epost i vår 365-miljö på grund av en ökad mängd utgående epost. Det innebär att det inte går att skicka ut epost från UMU. Inkommande mail skall inte påverkas.
Det drabbar både studenter och anställda.
Mail som skickas kommer inte att skickas om utan behöver skickas om när vi fått Microsoft att lyfta spärren.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan klockan 15.30
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad driftstopp på umu-print, fredagen, 2023-08-25, från kl 10.00 till kl 12.00
/i Planerade åtgärder /av itsblogadminFredagen, 2023-08-25 kommer umu-print att påverkas av ett driftstopp på grund av en serverflytt. Under denna period kommer umu-print inte att vara tillgänglig.
Efter klockan 12.00 kommer umu-print att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad åtgärd i Raindance, fredag 25/8 kl 16 – tisdag 29/8 kl 8
/i Administrativa system, Anställda, Planerade åtgärder /av Marie JohanssonFrån och med fredag den 25 augusti klockan 16 till och med tisdag den 29 augusti klockan 8 kommer Raindance att vara stängt på grund av databasbyte. Under denna period kommer systemet att vara otillgängligt.
Tisdag den 29 augusti klockan 8 beräknas systemet att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Ekonomiadministrationen
raindance@umu.se
Planerad uppdatering i UmU Play fredag 25 aug, kl 18
/i Planerade åtgärder /av Alexander TimanderFredag 25 augusti, klockan 16:00 kommer UmU Play att påverkas av en uppdatering. Mindre driftstörningar förväntas under kvällen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i klienthanteringstjänsten
/i Klienthanteringstjänsten /av Tomas LövlingKlienthanteringstjänsten fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i klienthanteringstjänsten.
/i Driftstörningar, Klienthanteringstjänsten /av Tomas LövlingVi har just nu en driftstörning i klienthanteringstjänsten. Det innebär att man inte kan installera några datorer.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information kl 12:00.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat servicearbete i Primula och PASS, tisdag 15 augusti kl. 07.00 – 08.00
/i Administrativa system, Planerade åtgärder /av Ann-Britt TyrbroTisdag den 15/8 kommer Primula och PASS att påverkas av servicearbetet. Under större delen av denna tidsperiod (kl. 07.00-08.00) kommer Primula och PASS att vara otillgänglig.
Efter kl. 08.00 kommer tjänsterna att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning för utgående epost
/i Anställda, E-post, Office 365, Student /av Jan PetterssonDen utgående eposten skall snart fungera nu normalt. Microsoft har lyft blockeringen som berodde på studentkonton som hade skickat ut spam. Det kan ta olika lång tid för olika epostkonton att få policyn lyft. Men inom 4 timmar bör alla konton fungera igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning för utgående e-post
/i Driftstörningar, E-post, Office 365, Student /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning i vår e-post. Microsoft har blockerat utgående epost i vår 365-miljö på grund av en ökad mängd utgående epost. Det innebär att det inte går att skicka ut epost från UMU. Inkommande mail skall inte påverkas.
Det drabbar både studenter och anställda.
Mail som skickas kommer inte att skickas om utan behöver skickas om när vi fått Microsoft att lyfta spärren.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan klockan 15.30
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Zoom
/i Anställda, Driftstörningar, Student, Zoom /av anshen02bloggDriftstörningen som upptäcktes 28/6 har nu åtgärdats.
Zoom fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat arbete med VPN tjänsten
/i Datanät, Planerade åtgärder, VPN /av Håkan GustafssonIdag mellan kl 16-17 utförs teknisk service på VPN tjänsten. Det innebär att under den tiden kommer tjänsten att vara delvis otillgänglig.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk