Mellan den 5-8 april kommer vi att uppgradera vår Lyncservermiljö till Skype for business. Det kommer att innebära störningar på kvällstid (efter 18) i telefonin.
Det kommer att påverka alla Lync/Skype-funktioner (möten, chat, telefoni). Vi kommer att uppgradera en del i taget vilket bör göra störningarna små. Men du kan bli utloggad från klienten när servrar startas om.
Undvik att planera in möten på kvällstid under denna period då dessa kan komma att avbrytas under uppgraderingen.
Funktioner och förbättringar som möjliggörs efter uppgraderingen är:
– Integration mot Skypes användardatabas. Du kan nu söka både efter användare inom UMU och användare som har ett Skypekonto.
– Historik från chat och telefoni tillgänglig på alla enheter. Du kan numera se samma historik i både mobilklienten och på klienten i datorn.
– Förbättrade funktioner i möten för mobila enheter
– Bättre prestanda på skärmdelning (snabbare uppdatering)
– Videosamtal mellan Skype for business och Skype
– Förbättrad hantering av ”meddelandet kunde inte levereras” när mottagaren är inloggad på en mobil enhet.
– Möten hålls vid liv längre efter inbokat datum och behöver därför inte skapas om när en ny tid bokas.
– Broadcast meetings: Möjlighet att hålla webbsändningar för upp till 10.000 användare. Deltagarna kan ansluta via sin webbläsare.
Alla funktioner kommer dock inte att fungera direkt efter uppgraderingen utan kommer att införas eftersom. För vissa funktioner krävs den senaste versionen av Skype for business-klienten.
Har du frågor? Kontakta servicedesk.
Åtgärdad driftstörning på hänvisningswebben www.telefon.umu.se
/i Planerade åtgärder, Skype för företag /av Jan PetterssonInloggningen på www.telefon.umu.se fungerar nu normalt igen.
Problemen att hämta ut eduroam klientcertifikat nu åtgärdat.
/i eduroam /av Anders NilssonNu ska det gå gå att få ut klientcertifikat igen.
Åtgärdad driftstörning i Portalen
/i Driftstörningar, Student, Studentportalen /av Jonas ErikssonPortalen fungerar nu normalt.
Pågående driftstörning i Portalen
/i Driftstörningar, Student, Studentportalen /av Jonas ErikssonVi har just nu en driftstörning i Portalen. Det innebär att Mina Studier och Tentamensanmälan påverkas.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information, senast 12 idag.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Driftproblem med att hämta ut eduroam klientcertifikat
/i eduroam /av Anders NilssonJust nu gör ett serverproblem att det inte går att hämta ut nya klientcertifikat till eduroam. Felsökning pågår.
Planerad uppdatering i CAS, onsdag 16/3, kl 9-9:30
/i eduroam, Planerade åtgärder, Student, Studentportalen, Universitetskonto /av Mikael JonassonOnsdagen den 16/3 kommer CAS (används för inloggning i vissa tjänster) att påverkas av en mindre uppgradering. Detta beror på ett byte av ett så kallat säkerhetscertifikat. Detta ska i normalfallet inte påverka tjänsten och du som användare bör inte märka något av detta.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning – DoS-attack
/i Planerade åtgärder /av Maria Edblom TausonCambro och Exchange/Webmail fungerar nu normalt igen.
Pågående driftstörning pga DoS-attack
/i Planerade åtgärder /av Maria Edblom TausonVi är just nu utsatta för en DoS-attack, vilket innebär att ett stort antal olika datorer ute i världen samtidigt skickar trafik till vårt nät. Det gör att det just nu kan vara svårt att logga in på Cambro och Exchange/Webmail, vilka är de system som just nu är målet för attacken.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Pågående driftstörning E-post och Cambro
/i Cambro, Driftstörningar, E-post /av Mikael SundhVi har just nu en driftstörning som påverkar E-posten och Cambro.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information, senast kl 12.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppgradering av Lync till Skype for Business 5/4-8/4
/i Planerade åtgärder, Skype för företag /av Jan PetterssonMellan den 5-8 april kommer vi att uppgradera vår Lyncservermiljö till Skype for business. Det kommer att innebära störningar på kvällstid (efter 18) i telefonin.
Det kommer att påverka alla Lync/Skype-funktioner (möten, chat, telefoni). Vi kommer att uppgradera en del i taget vilket bör göra störningarna små. Men du kan bli utloggad från klienten när servrar startas om.
Undvik att planera in möten på kvällstid under denna period då dessa kan komma att avbrytas under uppgraderingen.
Funktioner och förbättringar som möjliggörs efter uppgraderingen är:
– Integration mot Skypes användardatabas. Du kan nu söka både efter användare inom UMU och användare som har ett Skypekonto.
– Historik från chat och telefoni tillgänglig på alla enheter. Du kan numera se samma historik i både mobilklienten och på klienten i datorn.
– Förbättrade funktioner i möten för mobila enheter
– Bättre prestanda på skärmdelning (snabbare uppdatering)
– Videosamtal mellan Skype for business och Skype
– Förbättrad hantering av ”meddelandet kunde inte levereras” när mottagaren är inloggad på en mobil enhet.
– Möten hålls vid liv längre efter inbokat datum och behöver därför inte skapas om när en ny tid bokas.
– Broadcast meetings: Möjlighet att hålla webbsändningar för upp till 10.000 användare. Deltagarna kan ansluta via sin webbläsare.
Alla funktioner kommer dock inte att fungera direkt efter uppgraderingen utan kommer att införas eftersom. För vissa funktioner krävs den senaste versionen av Skype for business-klienten.
Har du frågor? Kontakta servicedesk.