Det planerade arbetet i www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkoniseringstjänsten (Kardía) drar ut på tiden och kommer att ta resten av dagen. Det innebär att system och tjänster som använder synkroniseringstjänsten kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom. Under denna period fungerar det att lägga supportärenden i Servicedesk.
OBS: Personalkatalogen kommer delvis påverkas av driftstörningar efter denna uppdatering är gjord
Efter denna uppdatering kommer visst arbete också behöva göras för visning av och sökning i personalkatalogen på umu.se och aurora.umu.se, samt hanteringen av din profilsida i Aurora. Det innebär att du kan uppleva vissa temporära störningar under eftermiddagen.
Följande tjänster och funktioner har fördröjningar eller är inte tillgängliga 8/6
- Hantera kursgrupper
- Skapa kurssajter i Cambro och Moodle
- Administrera Skypebeställningar
- Hantera UmU-kort
- Hantera Filyta
- Skapa gästkonton
- Beställning av VPN
- Aktivering av studentkonton
- Byte av primär e-post för studenter
- Använda Dirigenten
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Cambro: Planerad uppdatering tisdag 14/6, kl 05-08
/i Cambro, Planerade åtgärder, Student /av Jonas ErikssonTisdagen den 14/6 sker underhåll av Cambro mellan kl 05-08. Under denna period kommer man inte åt systemet.
Tuesday, June 14:th, there will be maintenance on Cambro. This will occur between 05-08. During this period it will not be possible to use the system.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering av hänvisningsystemet Trio. Tisdag 14/6 kl. 18.30-23.00
/i Skype för företag /av Jan PetterssonTisdag den 14/6 mellan 18.30-23.00 kommer växelfunktionen och hänvisningsystemet Trio på Umeå universitet att påverkas av en uppgradering till en nyare version. Under denna period kan hänvisningar och röstbrevlådor tidvis vara ur funktion.
Efter 23.00 kommer tjänsten att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat underhåll i utbildningskatalogen på UmU-webben, onsdag 15 juni, kl. 7-11
/i Planerade åtgärder, Utbildningskatalogen, www.umu.se /av Britta LöfvenbergPå onsdag 15 juni mellan kl. 7 och ca kl. 11 kommer utbildningskatalogen på www.umu.se att vara otillgänglig. Besök gärna antagning.se eller studera.nu för att se samtliga kurser och program under tiden.
Efter kl. 11 ska utbildningsinformationen åter vara tillgängligt på webben.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Portalen: Planerad uppdatering onsdag 15/6, kl 8-13
/i Dirigenten, Planerade åtgärder, Student, Studentportalen /av Jonas ErikssonOnsdagen den 15/6 sker underhåll av Portalen mellan kl 8-13. Under denna period kommer det finnas vissa störningar i systemet.
Wednesday, June 15:th, there will be maintenance on Portalen. This will occur between 8-13. During this period there will be some disruption in the system.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat arbete på www.umu.se och i InfoGlue-editorn, tisdag 14 juni, från kl. 19 till kl. 21
/i InfoGlue, Planerade åtgärder, www.umu.se /av Britta LöfvenbergPå tisdag 14 juni mellan kl. 19 och ca 21 kommer www.umu.se samt webbpubliceringssystemet InfoGlue tidvis att vara otillgängligt, detta i samband med byte av lastbalanserare i InfoGlue.
Efter kl. 21 kommer UmU-webben och InfoGlue-editorn att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
E-postlådan för studenter i O365 är nu klar att användas / E-mail for students in O365 is now ready for use
/i E-post, Student /av Anja AxelssonFörsta delen av underhållsarbetet i Office 365 är nu klart. Det innebär att din e-postlåda för din student-epost i O365 är åtkomlig och kan användas för att ta emot och skicka ny e-post.
Observera att dina äldre e-postmeddelanden inte är åtkomliga förrän flytten av din e-postlåda är helt klar. Du kommer att få ett meddelande när arbetet är klart.
E-mail for students in O365 is now ready for use
The first part of the maintenance work in Office 365 is now ready. This means that your student e -mailbox O365 is accessible and can be used to send and receive new mail .
Please note that your older emails will not be available until the move of your mailbox is complete. You will receive a message when the work is finished .
Planerad uppdatering i tjänsten Min backup, torsdag, 16/6, från kl 08.00-24.00
/i Planerade åtgärder /av Anja AxelssonTorsdag, 16/6 kommer tjänsten Min backup att påverkas av en uppdatering. Under denna period kommer tjänsten inte vara tillgänglig.
När tjänsten är uppdaterad på central nivå, kommer även klienten som är installerad på din dator att behöva uppdateras. Detta sker automatiskt när klienten är igång på din dator och den får kontakt med servern. Eventuellt kan du behöva starta om din dator efter uppdateringen.
Efter kl 24.00 kommer tjänsten att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Försenat arbetet – Den planerade uppdateringen i www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkroniseringstjänsten, onsdag, 8/6 drar ut på tiden
/i Aurora, Cambro, Dirigenten, InfoGlue, Kardia, Moodle, Planerade åtgärder, ServiceDesk, Skype för företag, Student, Universitetskonto, www.umu.se /av Johan CarlssonDet planerade arbetet i www.servicedesk.its.umu.se, Dirigenten samt synkoniseringstjänsten (Kardía) drar ut på tiden och kommer att ta resten av dagen. Det innebär att system och tjänster som använder synkroniseringstjänsten kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom. Under denna period fungerar det att lägga supportärenden i Servicedesk.
OBS: Personalkatalogen kommer delvis påverkas av driftstörningar efter denna uppdatering är gjord
Efter denna uppdatering kommer visst arbete också behöva göras för visning av och sökning i personalkatalogen på umu.se och aurora.umu.se, samt hanteringen av din profilsida i Aurora. Det innebär att du kan uppleva vissa temporära störningar under eftermiddagen.
Följande tjänster och funktioner har fördröjningar eller är inte tillgängliga 8/6
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i flera tjänster
/i Moodle, Skrivartjänsten, Student /av Anja AxelssonTjänsterna fungerar nu normalt. Detta gäller:
Pågående driftstörning i flera system
/i Driftstörningar, Moodle, Skrivartjänsten, Student /av Anja AxelssonVi har just nu en driftstörning i flera system:
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 12.00
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se