Planerad åtgärd i Aurora, söndag 9 april, från kl. 15-23

Söndagen den 9 april från kl. 15  kommer Aurora att påverkas av ett planerat underhållsarbete. Under den tiden kan delar av systemet eller vissa funktioner i systemet bitvis att vara otillgängligt.

Driftavbrottet påverkar samarbetsytor, d.v.s. mitt.aurora.umu.se, projekt.aurora.umu.se samt intra.aurora.umu.se. Vi rekommenderar användare att inte jobba i systemet under denna tid.

Efter kl. 23 kommer Aurora fungera normalt igen.

Har du frågor?

Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i synkroniseringstjänsten, söndag, 9/4, från 12.00-23.00 (påverkar bla www.servicedesk.its.umu.se och Dirigenten)

Söndag, 9/4 kl 12-23, kommer Kardia (synkroniseringstjänsten) att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia inte kommer att fungera eller kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom.

Följande tjänster och funktioner kommer att vara otillgängliga eller så kan man uppleva en fördröjning;

  • Kursadministration (www.kursadministration.umu.se)
    Hantera kursgrupper och kurssajter
  • Servicedesk (servicedesk.its.umu.se)
    Registrera ärenden
    Administrera Skypebeställningar
    Hantera UmU-kort
    Hantera Filyta
    Skapa gästkonton
    Beställning av VPN
    Aktivering av studentkonton
    Byte av primär e-post för studenter
  • Dirigenten

Efter kl 23.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Cambro/Moodle: Underhåll torsdag 6/4, kl 07-08

Torsdagen den 6/4 sker underhåll av Cambro och Moodle mellan kl 07-08. Räkna med att systemen kommer att vara otillgängliga under denna period.

Thursday, April 6:th, there will be maintenance on Cambro and Moodle. This will occur between 07-08. During this period it may not be possible to use the systems.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Mail studsade pågrund av svartlistning

En leverantör av listor rörande kända spamservrar har haft ett problem under gårdagen vilket gjort att mail från umu.se till vissa mottagare felaktigt listats som spam och returnerats till avsändaren. De har nu åtgärdat felet. Mail som studsade under gårdagseftermiddagen/kvällen måste skickas på nytt.

Har du frågor?
Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering av skrivartjänsten (CopyPrint), tisdag 28/3 kl 17.00-17.30

Tisdag den 28/3 kl 17.00 kommer skrivartjänsten (CopyPrint) att uppdateras. Under denna tid kan du inte använda tjänsten för utskrift, kopiering och scanning. Efter kl 17.30 kommer tjänsten att vara tillgänglig igen.

Har du frågor?
Vänd dig till Servicedesk, www.servicedesk.its.umu.se

Planerat avbrott på datanätet måndagen den 3 april, kl. 20.00–24.00. Alla IT-tjänster kommer att beröras

Måndagen den 3 april mellan kl 20.00–24.00 kommer vi att utföra underhåll och servicearbete både på det fasta och trådlösa datanätet. Arbetet innebär att vi förbättrar tillgängligheten och minskar risken för framtida störningar.

Alla IT-tjänster kommer att beröras.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering av domänkontrollant söndag 26/3

Under söndagskvällen den 26 mars 2017 kommer AD-miljön att påverkas av uppdatering av hårdvaran på en domänkontrollant. Under denna period kan man tillfälligt bli nekad inloggning eller att inloggning tar längre tid än vanligt. Uppstår detta är det bara att pröva igen.

Efter 22.00 skall domänkontrollanten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

 

Planerad uppgradering av Infocenters ärendehanteringssystem ej slutförd ännu

Uppgraderingen som påbörjades torsdag den 16/3 är tyvärr inte slutförd ännu. Vi återkommer med information om när systemet är i full drift igen.

Tidigare driftinfo:
Torsdag den 16/3 kommer Infocenters ärendehanteringsystem(flexite) att uppgraderas. För dig som arbetar i systemet innebär det att systemet kommer att vara otillgängligt från och med 10:00 på torsdag. Systemet kommer att vara tillgängligt igen fredag den 17/3.

För dig som har behov av att komma i kontakt med infocenter kommer det vara möjligt att rapportera in ärenden som vanligt via kontaktformulären på webben, via telefon eller besök under tiden uppgraderingen pågår. Ärenden som inkommer via webformulären kommer dock inte att kunna behandlas förrän systemuppgraderingen är genomförd.

Planerad uppgradering av Infocenters ärendehanteringssystem, torsdag 16/3, kl 10.00 till fredag 17/3

Torsdag den 16/3 kommer Infocenters ärendehanteringsystem(flexite) att uppgraderas. För dig som arbetar i systemet innebär det att systemet kommer att vara otillgängligt från och med 10:00 på torsdag. Systemet kommer att vara tillgängligt igen fredag den 17/3.

För dig som har behov av att komma i kontakt med infocenter kommer det vara möjligt att rapportera in ärenden som vanligt via kontaktformulären på webben, via telefon eller besök under tiden uppgraderingen pågår. Ärenden som inkommer via webformulären kommer dock inte att kunna behandlas förrän systemuppgraderingen är genomförd.