Tisdag, 27/2 kl 8-12, kommer synkroniseringstjänsten att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder synkroniseringstjänsten kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom. Under denna period fungerar det att lägga supportärenden i Servicedesk.
Följande tjänster och funktioner kan tillfälligt vara otillgängliga eller så kan man uppleva en fördröjning;
Hantera kursgrupper och kurssajter (via kursadministrationsverktyget)
Administrera Skypebeställningar
Hantera UmU-kort
Hantera Filyta
Skapa gästkonton
Beställning av VPN
Aktivering av studentkonton
Byte av primär e-post för studenter
Använda Dirigenten
Efter kl 12.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Uppdateringen av synkroniseringstjänsten är klar
/i Dirigenten, Planerade åtgärder, ServiceDesk /av Mikael JonassonDriftsättningen av synkroniseringstjänsten är färdig.
Under driftsättningen så var följande tjänster och funktioner tillfälligt otillgängliga eller så kunde man uppleva en fördröjning innan saker sker;
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Fortsatt försening för uppdateringen av synkroniseringstjänsten
/i Administrativa system, Cambro, Dirigenten, Driftstörningar, Moodle, ServiceDesk, Student, Universitetskonto /av Anja AxelssonDriftsättningen av synkoniseringstjänsten har tyvärr dragit ut på tiden. Vi beräknar vara klara senast kl 15.00.
Under driftsättningen så kan följande tjänster och funktioner tillfälligt vara otillgängliga eller så kan man uppleva en fördröjning innan saker sker;
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Försening på uppdateringen av synkroniseringstjänsten (påverkar bla www.servicedesk.its.umu.se och Dirigenten)
/i Dirigenten, Kardia, Planerade åtgärder, ServiceDesk /av Mikael JonassonDriftsättningen av synkoniseringstjänsten har tyvärr dragit ut på tiden. Vi beräknar vara klara senast kl 14.00.
Under driftsättningen så kan följande tjänster och funktioner tillfälligt vara otillgängliga eller så kan man uppleva en fördröjning innan saker sker;
Hantera kursgrupper och kurssajter (via kursadministrationsverktyget)
Administrera Skypebeställningar
Hantera UmU-kort
Hantera Filyta
Skapa gästkonton
Beställning av VPN
Aktivering av studentkonton
Byte av primär e-post för studenter
Använda Dirigenten
Efter kl 14.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i inloggningen vissa system (bla Cambro)
/i Cambro, Driftstörningar, Student /av Mikael JonassonInloggningen fungerar nu normalt. Tidigare var det problem med att logga in till vissa tjänster såsom Cambro.
Pågående driftstörning i inloggning till vissa system (påverkar bla Cambro)
/i Cambro, Driftstörningar, Student /av Mikael JonassonVi har just nu en driftstörning i inloggningen till vissa system. Det innebär att det inte går att logga in till dessa.
Tjänster som påverkas är bla Cambro.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information, senast kl 11:30.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerat avbrott på datanätet måndagen den 6 mars, kl. 20.00–24.00. Alla IT-tjänster kommer att beröras
/i Datanät, eduroam, Planerade åtgärder /av Håkan GustafssonMåndagen den 6 mars mellan kl 20.00–24.00 kommer vi att utföra underhåll och servicearbete både på det fasta och trådlösa datanätet. Arbetet innebär att vi förbättrar tillgängligheten och minskar risken för framtida störningar.
Alla IT-tjänster kommer att beröras.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering i synkroniseringstjänsten, tisdag, 27/2, från 08.00-12.00 (påverkar bla www.servicedesk.its.umu.se och Dirigenten)
/i Administrativa system, Cambro, Dirigenten, Kardia, Moodle, Planerade åtgärder, ServiceDesk /av Mikael JonassonTisdag, 27/2 kl 8-12, kommer synkroniseringstjänsten att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder synkroniseringstjänsten kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom. Under denna period fungerar det att lägga supportärenden i Servicedesk.
Följande tjänster och funktioner kan tillfälligt vara otillgängliga eller så kan man uppleva en fördröjning;
Hantera kursgrupper och kurssajter (via kursadministrationsverktyget)
Administrera Skypebeställningar
Hantera UmU-kort
Hantera Filyta
Skapa gästkonton
Beställning av VPN
Aktivering av studentkonton
Byte av primär e-post för studenter
Använda Dirigenten
Efter kl 12.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering av Skypemiljön söndag den 5/3 kl. 18-22
/i Planerade åtgärder, Skype för företag /av Jan PetterssonSöndagen den 5/3 mellan kl. 18-22 kommer Skypemiljön att påverkas av en uppdatering av servermiljön. Förutom en rad stabilitetsförbättringar så kommer en patch att läggas in som lagar buggen som gör att det kan se ut som att användare varit offline/away längre än de egentligen varit. Under denna period kan du komma att loggas ut och in ur Skypeklienten. Pågående samtal person till person påverkas inte men möten kan komma att kopplas ned. Planera därför inte in några möten under denna tidsperiod.
Vi rekommenderar också att man startar om sin klient på morgonen så den får koppla upp sig på nytt.
Efter 22.00 kommer systemet att fungera som vanligt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering av nätinfrastrukturen, söndag den 19/2, från kl 08 till kl 11
/i Aurora, Cambro, Datanät, E-post, Moodle, Planerade åtgärder, www.umu.se /av Mikael StellénSöndag den 19/2 mellan kl 8 och kl 11 kommer Exchange, ADFS, Aurora, CAS, Cambro, Moodle, UmU web, Ladok 3, Infoglue, Vll Northpop att påverkas på grund av förändringar i nätinfrastrukturen.
Under denna period kommer dessa tjänster att påverkas.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Pågående driftstörning i Aurora
/i Aurora, Driftstörningar /av Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning i Aurora. Det innebär att vissa delar av intranätet inte går att nå.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se