Pågående driftstörning hos XLNT travel

XLNT Travel har just nu problem med sin telefoni vilket gör att det inte går att nå dem via telefon. Läs mer på deras webb.

Klippt från XLNT travels webbsida:
”Just nu problem med telefonin
Vi upplever att vi har problem med telefon just nu och vår leverantör jobbar med att lösa problemet. Vänligen maila in till ditt kontor om du har bokningar eller frågor. Ursäkta besväret.”

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Uppdatering av webbhotellet tisdag 15/5

Den 15 maj kommer webbhotellet flyttas till en ny server med en nyare version av kontrollpanelen (cPanel). Flytten kommer innebära ett kortare driftstopp på 1-4 timmar, vilket innebär att webbplatser kommer vara helt eller delvis otillgängliga under denna tid.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Fortfarande driftstörning i ett flertal system och tjänster – arbete beräknas vara klart senast kl 13.00

Från kl 11.30 kommer vi påbörja arbetet med att uppdatera kvarvarande system och tjänster. Vi räknar med att vara klar med arbetet senast kl 13.00 och därefter ska centrala system och tjänster fungera normalt. Det innebär att system eller tjänster kan vara otillgängliga kortare perioder under denna tid.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i flera tjänster och system

Vi har fortfarande en driftstörning som påverkar ett flertal tjänster och system. Driftstörningen beror på en tvingande säkerhetspatch från Microsoft som åtgärdar en allvarlig sårbarhet, och som vi arbetar med att installera på alla servrar.  Ett flertal av våra tjänster och system är redan uppdaterade med patchen, och vi kommer fortsätta arbeta under dagen för att säkerställa att övriga system är uppdaterade. Detta arbete kan innebära fortsatta driftstörningar under dagen då vissa system behöver startas om.

Användare som använder pc-datorer behöver se till att operativsystemet är uppdaterat med senaste uppdateringarna för att åtgärda problemet. Du som har din pc kopplad till ITS Klienthanteringstjänst och får ett meddelande om att starta om din dator, bör göra det så snart som möjligt för att åtgärda problemet.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 12.00.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i ett flertal system och tjänster

Vi har just nu en driftstörning som rör ett flertal system och tjänster. Det innebär att du kan uppleva problem att logga in, eller nå vissa system och tjänster.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 10.00.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i webmailtjänsten

Inloggningen mot webmail fungerar nu igen. Vi kommer dock att behöva göra fler åtgärder så inloggningen kan tillfälligt sluta fungera under dagen men det blir bara korta avbrott i tjänsten. Vi uppdaterar bloggen när felet är helt avhjälpt.

Felaktiga varningar i Windows Defender

Till er som har tjänsten ’klienthantering’ så har det under morgonen varnats om filen ’ConfigMgrClientHealth.cmd’

Denna varning kan ni bortse från, det handlar inte om något virus utan det beror på felaktiga definitioner från Microsofts antivirusklient.

Filen är nu undantagen i Windows Defender och ska inte flaggas igen.

Pågående driftstörning i webmailtjänsten

Vi har just nu en driftstörning i webmailtjänsten. Det innebär att det kan vara svårt att logga in på webmailen.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 11.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
http://www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i IMAP-funktionen för Exchange

IMAP-funktionen i Exchange fungerar nu normalt igen för samtliga användare.
Starta dock om klienten för att den skall koppla upp sig korrekt igen.

 

Pågående driftstörning i IMAP-funktionen i Exchange

Vi har just nu en driftstörning för vissa användare som kör IMAP. Det innebär att det inte går att logga in mot Exchange med en IMAP-klient.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 15. För att komma åt din mail rekommenderar vi att du går via webmail istället.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se