Pågående driftstörning i Digicerts tjänst för eScience-certifikat

Digicert har just nu en driftstörning på inloggningen för hantering av eScience-certifikat.

Digicert arbetar med att lösa problemet de har dock ingen tidpunkt på när de beräknar att problemet skall vara löst. Vi återkommer när vi har mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Fortsatt driftstörning i webbpubliceringssystemet Infoglue

Vi har just nu en driftstörning i webbpubliceringssystemet Infoglue. Det innebär att användare kan ha svårt att logga in, redigera eller publicera innehåll.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl. 10 den 28/3.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i webbpubliceringssystemet Infoglue

Vi har just nu en driftstörning i webbpubliceringssystemet Infoglue. Det innebär att användare kan ha svårt att logga in, redigera eller publicera innehåll.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 17.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerat avbrott på datanätet onsdagen den 11 april, kl. 20.00–24.00. Alla IT-tjänster kommer att beröras

Onsdagen den 11 april mellan kl 20.00–24.00 kommer vi att utföra underhåll och servicearbete både på det fasta och trådlösa datanätet. Arbetet innebär att vi förbättrar tillgängligheten och minskar risken för framtida störningar.

Alla IT-tjänster kommer att beröras.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering av Skypetelefonin, söndag 25/3, från kl. 18-00

Söndag den 25/3 kommer Skypetelefonin att påverkas av en uppdatering till senaste versionen. Under denna period kan användarna bli utloggade och inloggade från sin klient. Samtal och möten som pågår länge kan komma att avbrytas.

Senast efter midnatt kommer Skype att fungera normalt igen.

En nyhet i den senaste uppdateringen är bland annat filöverföring användare<->användare i Macklienten.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i synkroniseringstjänsten, tisdag 27 mars, från kl. 7 till kl. 8

Tisdag den 27/3 kl. 7 kommer synkroniseringstjänsten Kardía att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Kursadministration (www.kursadministration.umu.se)
    Hantera kursgrupper och kurssajter
  • Servicedesk (servicedesk.its.umu.se)
    Registrera ärenden
    Administrera Skypebeställningar
    Hantera UmU-kort
    Hantera Filyta
    Skapa gästkonton
    Beställning av VPN
    Aktivering av studentkonton
    Byte av primär e-post för studenter
  • Dirigenten

Efter kl. 8 kommer synkroniseringstjänsten Kardía fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i moodle, Tisdag den 27 mars, 03:00-04:00

Moodle uppgraderas tisdagen den 27 mars, kl 03:00. Tjänsten kan vara otillgänglig upp till 20 min.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Inställd: Planerad uppdatering av moodle , onsdag den 21 mars

Den planerade uppdateringen av Moodle onsdagen den 21 mars är inställd.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i Moodle, onsdag, 21/3, kl. 06.00 – 06.10

Moodle uppgraderas onsdag (2018-03-21), kl 06:00. Tjänsten kan vara otillgänglig upp till 10 min.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se