Planerad uppdatering av Primula o PASS, Lördag den 25/5 kl. 09:00 – 16:00

Lördag den 25/5 kommer Primula och PASS att påverkas av en uppdatering! Under större delen av denna dag kommer Primula och PASS vara otillgängligt.

Senast kl. 16:00 kommer Primula och PASS att fungera normal igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad migreringsarbete i Exchange mellan 29/5 och 28/6 2019

Som ett led i migrering från Exchange 2013 till Exchange 2019 kommer arbetet att flytta postlådor att påbörjas den 29/5. Flytten beräknas vara klar 28/6.

Hur påverkar det?

  • För er som kör Outlook så kommer påverkan att vara liten. Om Outlook är igång när flytten är klar kommer ett meddelande upp om att Outlook behöver startas om.
  • För er som använder webmail.umu.se via en webbläsare, OWA, så kommer utseendet att ändras lite. Den stora ändringen är på sidan för alternativ.
  • För användare av en IMAP-klient så ska flytten inte påverka nämnvärt.
  • Har ni postlådan i O365 så kommer den att flyttas tillbaka till Umu’s mailsservrar och effekten bör vara samma som för som övriga klienter.
  • Om någon använder en Outlook 2010 eller äldre så är det läge att uppdatera då Exchange 2019 inte stödjer Outlook 2010.

Andra mailläsare
Exchange 2019 stödjer inte SSL lägre än TLS 1.2. Dagens funktion med lägre versioner hanteras av lastbalanseraren och kommer att plockas bort till hösten.

Mer information om vilka klienter som supportas från Microsofts sida finns här: https://docs.microsoft.com/en-us/exchange/plan-and-deploy/supportability-matrix?view=exchserver-2019

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad teknisk service på datanätet den 3 juni kl 20-24

Måndagen den 3 juni kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör alla centrala IT-tjänster samt fasta och trådlösa nätet som under servicetiden delvis kommer att bli otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Fortsatt driftstörning i bemanningsplaneringssystemet BPS

Problemen med BPS kvarstår. Felsökningen har hittills visat att problemen ligger hos leverantören, som jobbar med felsökning och rättning. Mer information kommer så snart vi vet, eller senast imorgon klockan 11:00.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Bemanningsplaneringssystemet BPS

Vi har just nu en driftstörning i BPS. Efter inloggning visas för närvarande enbart en vit sida.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 15.

Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering av blogg.umu.se, tisdag 21 Maj, från kl. 8.00 till 12.00

Tisdag den 21/5 kl. 8.00 kommer blogg.umu.se att påverkas av en system uppdatering. Det innebär att systemet tidvis är otillgängligt under denna period.

Efter kl. 12.00 kommer blogg.umu.se att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i synkroniseringstjänsten (Kardia), tisdag 21 maj, från kl. 7.30 till 10.30

Tisdag den 21/5 kl. 7.30 kommer synkroniseringstjänsten Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Kursadministration (www.kursadministration.umu.se)
    Hantera kursgrupper och kurssajter
  • Servicedesk (servicedesk.its.umu.se)
    Registrera ärenden
    Administrera Skypebeställningar
    Hantera UmU-kort
    Hantera Filyta
    Skapa gästkonton
    Beställning av VPN
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/Personaladministration)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)

Efter kl. 10.30 kommer synkroniseringstjänsten Kardia fungera normalt

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i Ladok torsdag 23/5 kl. 03.00 till kl. 09.00; Ladok update 23 May from 03:00 to 09:00

Torsdag 23 maj kl 03.00-09.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.

Efter kl 09.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

On Thursday, May 23, at 03:00-09:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.

After 09:00, Ladok will work normally again.

Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Kritisk Microsoft Säkerhetsuppdatering

Microsoft har släppt en kritisk säkerhetsuppdatering CVE-2019-0708 (CVSS 9.8) som innebär möjlighet för en fjärrangripare att exekvera skadlig kod via tjänsten Remote Desktop.
Påverkade system är: Windows Server 2008, Windows Server 2008 R2, Windows 7, Windows XP och Windows Server 2003.

Rekommendation
Vi rekommenderar att uppdatera sårbara system snarast för att upprätthålla en grundläggande nivå av systemsäkerhet.

Mer information och länkar för nerladdning av säkerhetsuppdatering för berörda system

https://portal.msrc.microsoft.com/en-US/security-guidance/advisory/CVE-2019-0708
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4500705/customer-guidance-for-cve-2019-0708
https://blogs.technet.microsoft.com/msrc/2019/05/14/prevent-a-worm-by-updating-remote-desktop-services-cve-2019-0708/

Servrar som hanteras av ITS kommer att uppdateras efter kl 17:00, vilket kan medföra tillfällig driftstörning.
Windows 7 klienter som är anslutna till klienthanteringstjänsten kommer att automatiskt uppdateras under dagen.