Uppdatering i Zoom kl. 17.00 idag 19 mars

I eftermiddag 19 mars klockan 17.00 kommer vi att genomföra en uppdatering i Zoom. Detta för att åtgärda problem som funnits i tjänsten under de senaste två dagarna.

Problemet som ska fixas är att användares tidigare inställningar och möten har försvunnit från deras profiler.

När uppdateringen i Zoom är genomförd kommer du som användare på nytt ha tillgång till dina tidigare inställningar.

OBS! Om du har ändrat inställningar eller skapat möten efter tisdagen den 17 mars klockan 19.30 behöver du skapa de på nytt och skicka ut nya kallelser till mötesdeltagare.

Du som användare kan även behöva logga in på nytt med ditt Umu-id i Zoom för att få dina gamla inställningar.

VPN-tjänsten, viktig uppgradering idag

Kl 17:00 idag den 19/3 kommer VPN-tjänsten att uppgraderas för att höja kapaciteten. Detta gör vi för att möta det ökade behovet av att ansluta sig på distans till Umeå universitet.

Ni som är ansluten till VPN vid den tiden kommer att bli utloggade men ni kan ansluta er igen efter ca 15 min.

/Nätdriften

Pågående driftstörning i Zoom

Vi har en dialog med leverantören som arbetar med att åtgärda problemen.

Vi har just nu en driftstörning i Zoom som gör att personliga inställningar har försvunnit. Vi jobbar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad åtgärd i Primula/PASS , idag tisdag den 17 mars , från kl 17.00 till kl 20.00

Idag tisdag den 17 mars kommer Primula/PASS att påverkas av en akut uppdatering. Under större delen av denna period kl 17.00 – 20.00 kommer Primula och PASS att vara otillgänglig!

Senast kl 20.00  kommer Primula och PASS att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerat avbrott av inloggningstjänsten, onsdag 18/3, från kl. 22 till kl. 23

På onsdag kväll mellan kl. 22 och kl. 23 kommer inloggningstjänsten ADFS att påverkas av ett avbrott på grund av en säkerhetsuppdatering. Inloggning till Office 365 bör inte påverkas av avbrottet. 

Efter kl. 23 kommer inloggning att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

 

On Wednesday March 18th a maintenance of our login services is scheduled between 10 and 11 pm.

Questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering av Cambro, onsdag 18/3 från kl. 06.00 – 08.00

På onsdag 18/3 mellan klockan 06.00 – 08.00 kommer underhåll att ske i Cambro. Syftet är att öka kapaciteten i systemet.

Efter klockan 08.00 kommer Cambro att fungera som vanligt.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Zoom

Vi har just nu en driftstörning i Zoom. Det innebär att det kan vara svårt att använda tjänsten.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering för Zoom och UmU Play 12/3, 16/3 och 19/3 från kl 20.00.

Den 12/3, 16/3 och 19/3 kommer Zoom och UmU Play att påverkas av systemuppgraderingar från kl 20.00. Anledningen till uppgraderingarna är att öka kapaciteten i systemen för att bättre klara av den förväntade ökningen av distansarbete/undervisning och e-möten framöver. Under denna period kan Zoom och UmU Play vara otillgängliga från 20.00.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad service av Primula/PASS, tisdag den 10 mars, från kl 07.00 till kl 08.00

Tisdag den 10 mars  kl 07.00 – 08.00 kommer Primula och PASS att påverkas av teknisk service.  Under större delen av denna period kommer Primula och PASS att vara otillgänglig!

Efter kl 08.00 kommer Primula och PASS att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i Ladok

Ladok fungerar nu normalt.