Microsoft har uppdaterat sin information rörande driftstörningen och nu innefattar den samtliga produkter i M365.
Exempel på tjänster som är påverkade:
The affected scenarios are as follows:
Users may be unable to access Exchange Online using the following impacted connection methods:
– Outlook on the web
– Outlook desktop client
– Representational State Transfer (REST)
– Exchange ActiveSync (EAS)
Users may be unable to use the following features within Microsoft Teams:
– Users are unable to create or update Virtual Events, including webinars and Town Halls.
– Users may be unable to access or modify their calendar in Microsoft Teams. This would include loading calendar, viewing meetings, creating/updating meetings and joining meetings.
– Users are unable to create chat, add users and create or edited meetings.
– Users are unable to create or modify new teams and channels.
– Users may be unable to update presence.
– Users may be unable to use the search function.
– Users may not see updated list of files and links failing to load within the Chat shared tab.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 2 december kl 18-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 2 december kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Pågående driftstörning i M365
/i Anställda, Driftstörningar, E-post, Office 365, Student, Teams /av Jan PetterssonMicrosoft har uppdaterat sin information rörande driftstörningen och nu innefattar den samtliga produkter i M365.
Exempel på tjänster som är påverkade:
The affected scenarios are as follows:
Users may be unable to access Exchange Online using the following impacted connection methods:
– Outlook on the web
– Outlook desktop client
– Representational State Transfer (REST)
– Exchange ActiveSync (EAS)
Users may be unable to use the following features within Microsoft Teams:
– Users are unable to create or update Virtual Events, including webinars and Town Halls.
– Users may be unable to access or modify their calendar in Microsoft Teams. This would include loading calendar, viewing meetings, creating/updating meetings and joining meetings.
– Users are unable to create chat, add users and create or edited meetings.
– Users are unable to create or modify new teams and channels.
– Users may be unable to update presence.
– Users may be unable to use the search function.
– Users may not see updated list of files and links failing to load within the Chat shared tab.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat arbete i medarbetarwebben (aurora), 26-27 november
/i Anställda, Aurora /av Magnus ErikssonDen 26-27 november kan medarbetarwebben (aurora) påverkas av namnbytet till aktum. Under denna period kan du som användare av medarbetarwebben drabbas av tex brutna länkar. Mer information om namnbytet hittar du här :
https://umeauniversity.sharepoint.com/sites/umu-nyheter/SitePages/Medarbetarwebben-byter-namn—s%C3%A4g-hej-till-Aktum!.aspx
Efter 27 november, kl 09.00, kommer medarbetarwebben att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Exchange online
/i Anställda, Driftstörningar, E-post, Office 365, Student, Teams /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning i Exchange online. Det innebär att vissa användare kan ha problem att läsa och skicka epost.
Microsoft arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information när de uppdaterar oss.
Nuvarande status:
Users may be unable to access Exchange Online using the following impacted connection methods: – Outlook on the web – Outlook desktop client – Representational State Transfer (REST) – Exchange ActiveSync (EAS), Teams
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering Umu-Print den 19/11 – 18.00-18.45
/i Planerade åtgärder /av Viktor MählerHar du frågor? Kontakta Servicedesk www.umu.se/servicedesk/
Planerad teknisk service på datanätet den 17 november kl 08-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonSöndagen den 17 november kl 08.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga. Exempelvis kommer inloggningstjänsten att vara otillgänglig under kortare perioder.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, torsdag 14 november från kl. 07 till kl. 12
/i Anställda, Driftstörningar, Kardia, Personaladministration, Planerade åtgärder, ServiceDesk, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergTorsdag den 14 november kl. 07.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
xempel på tjänster och system som påverkas:
Efter kl 12.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat arbete i skyddade dokument, tisdag 12/11-24, 0800-1630
/i Planerade åtgärder /av Daniel KarlssonTisdag, 12/11-24 kommer Skyddade dokument att påverkas av servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Skyddade dokument helt eller delvis att vara nere. Efter 1630 12/11-24 kommer Skyddade dokument att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk.
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 4 november kl 18-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 4 november kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Åtgärdad driftstörning i tjänster som nyttjar BankID
/i Anställda, Student /av Britta LöfvenbergBankID fungerar nu normalt i Kontoaktivering, lösenordsåterställning, MFA-återställning och vid skapande av konto för extern person.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk