Planerad uppdatering i Umu Play, fredag 25 juni kl 14.00 till söndag 27 juni kl 13.00

Från fredag 25 juni kl 14.00 till söndag 27 juni kl 13.00  kommer Umu Play att genomgå en systemuppdatering. Under denna period kan tjänsten periodvis vara otillgänglig eller störningar uppstå.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad åtgärd i Epost-miljön onsdag den 16/6 kl. 07:00-16:30

Onsdag den 16/6  kommer epostmiljön att påverkas av en nätförändring för att förbättra skyddet på epostmiljön (gäller både mailboxar i Exchange och mailboxar i Office 365). Under denna period kan du tillfälligt tappa kopplingen till din epost. Vänta i så fall en liten stund eller starta om klienten. Du kan också få meddelanden om att administratören gjort en förändring som kräver en omstart. Ingen epost går förlorad om du tappar kopplingen till din epost.

Senast kl. 16:30 kommer tjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat certifikatsbyte i Skypemiljön, tisdag 15/6 kl. 07:00-11:00

Tisdag den 15/6 kl. 07:00-11:00 kommer universitetets Skypelösning att påverkas av ett byte av certifikat. Under denna period kan du tillfälligt loggas ut och in från din Skypeklient. Pågående samtal bör inte påverkas men kan i vissa lägen kopplas ned och då får man ringa upp på nytt.

Senast kl. 11:00 kommer tjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering av Skyddade dokument torsdag 10/6 kl. 08.00-10.30

Torsdag den 10/6 kommer tjänsten Skyddade dokument att påverkas av en förändring i servermiljön. Detta för att se till att tjänsten får bättre tillgänglighet. Under denna period kommer tjänsten periodvis att vara helt nere. Senast kl. 10:30 kommer tjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, tisdag 8 juni, från kl. 7 till kl. 11

På tisdag 8/6 kl. 7.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)

Efter kl. 11.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i Spamhanteringstjänsten torsdag 3/6 14:00-15:00

Torsdag 3/6 14:00-15:00 uppdateras spamhanteringstjänsten, under denna tid kan det vara svårt att nå användarkarantän på https://antispam.umu.se

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i Primula och PASS, Måndag 7/6, från kl 17.00 till kl 19.00

På måndag den 7 juni, från kl 17.00 , kommer Primula och PASS att påverkas av en uppdatering.  Under denna period kan Primula och PASS vara otillgängliga.

Primula och PASS is closed , 7/6-2021 , 17.00 – 19.00.

Efter kl 19.00 kommer PASS att fungera som vanligt igen och
Primula efter installation av ny klient!

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat underhåll av universitetets epostmiljö, onsdag 2/6, 07:00-07:45

Onsdag den 2/6 kommer universitetets epostsystem Exchange att påverkas av en förändring i nätverket. Under denna period kommer miljön att vara oåtkomlig periodvis. Inga mail går förlorade under tiden systemet inte går att nå.

Senast kl. 07.45 kommer tjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning för universitetets mobiltelefoner

Nu skall nummervisning på både fastnätsnummer och mobil vara korrekt igen. Problemet uppstod i samband med att Telia aktiverade stöd för voice over WIFI (VOLTE) och 5G på våra abonnemang.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning för universitetets mobiltelefoner

Telia har aktiverat stöd för Voice over WIFI på våra abonnemang. Men då verkar det ha skett en förändring på visningsnumret också. Våra mobiler visar numera ditt 786-nummer när du ringer ut istället för mobilnumret.

Vi har felanmält detta till Telia och återkommer när vi fått en uppdatering från dem men senast kl. 16.30.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk