På måndag den 7 juni, från kl 17.00 , kommer Primula och PASS att påverkas av en uppdatering. Under denna period kan Primula och PASS vara otillgängliga.
Primula och PASS is closed , 7/6-2021 , 17.00 – 19.00.
Efter kl 19.00 kommer PASS att fungera som vanligt igen och
Primula efter installation av ny klient!
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i Umu Play, fredag 25 juni kl 14.00 till söndag 27 juni kl 13.00
/i Cambro, Canvas, Moodle, Student /av Ulrik SandgrenFrån fredag 25 juni kl 14.00 till söndag 27 juni kl 13.00 kommer Umu Play att genomgå en systemuppdatering. Under denna period kan tjänsten periodvis vara otillgänglig eller störningar uppstå.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad åtgärd i Epost-miljön onsdag den 16/6 kl. 07:00-16:30
/i E-post /av Jan PetterssonOnsdag den 16/6 kommer epostmiljön att påverkas av en nätförändring för att förbättra skyddet på epostmiljön (gäller både mailboxar i Exchange och mailboxar i Office 365). Under denna period kan du tillfälligt tappa kopplingen till din epost. Vänta i så fall en liten stund eller starta om klienten. Du kan också få meddelanden om att administratören gjort en förändring som kräver en omstart. Ingen epost går förlorad om du tappar kopplingen till din epost.
Senast kl. 16:30 kommer tjänsten att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat certifikatsbyte i Skypemiljön, tisdag 15/6 kl. 07:00-11:00
/i Skype för företag /av Jan PetterssonTisdag den 15/6 kl. 07:00-11:00 kommer universitetets Skypelösning att påverkas av ett byte av certifikat. Under denna period kan du tillfälligt loggas ut och in från din Skypeklient. Pågående samtal bör inte påverkas men kan i vissa lägen kopplas ned och då får man ringa upp på nytt.
Senast kl. 11:00 kommer tjänsten att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering av Skyddade dokument torsdag 10/6 kl. 08.00-10.30
/i Skyddade dokument /av Jan PetterssonTorsdag den 10/6 kommer tjänsten Skyddade dokument att påverkas av en förändring i servermiljön. Detta för att se till att tjänsten får bättre tillgänglighet. Under denna period kommer tjänsten periodvis att vara helt nere. Senast kl. 10:30 kommer tjänsten att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, tisdag 8 juni, från kl. 7 till kl. 11
/i Administrativa system, Kardia, Kursadministration, Personaladministration, Planerade åtgärder, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergPå tisdag 8/6 kl. 7.00 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Följande tjänster och system påverkas:
Efter kl. 11.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i Spamhanteringstjänsten torsdag 3/6 14:00-15:00
/i Planerade åtgärder /av itsblogadminTorsdag 3/6 14:00-15:00 uppdateras spamhanteringstjänsten, under denna tid kan det vara svårt att nå användarkarantän på https://antispam.umu.se
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i Primula och PASS, Måndag 7/6, från kl 17.00 till kl 19.00
/i Administrativa system, Planerade åtgärder /avPå måndag den 7 juni, från kl 17.00 , kommer Primula och PASS att påverkas av en uppdatering. Under denna period kan Primula och PASS vara otillgängliga.
Primula och PASS is closed , 7/6-2021 , 17.00 – 19.00.
Efter kl 19.00 kommer PASS att fungera som vanligt igen och
Primula efter installation av ny klient!
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat underhåll av universitetets epostmiljö, onsdag 2/6, 07:00-07:45
/i E-post /av Jan PetterssonOnsdag den 2/6 kommer universitetets epostsystem Exchange att påverkas av en förändring i nätverket. Under denna period kommer miljön att vara oåtkomlig periodvis. Inga mail går förlorade under tiden systemet inte går att nå.
Senast kl. 07.45 kommer tjänsten att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning för universitetets mobiltelefoner
/i Skype för företag /av Jan PetterssonNu skall nummervisning på både fastnätsnummer och mobil vara korrekt igen. Problemet uppstod i samband med att Telia aktiverade stöd för voice over WIFI (VOLTE) och 5G på våra abonnemang.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning för universitetets mobiltelefoner
/i Driftstörningar /av Jan PetterssonTelia har aktiverat stöd för Voice over WIFI på våra abonnemang. Men då verkar det ha skett en förändring på visningsnumret också. Våra mobiler visar numera ditt 786-nummer när du ringer ut istället för mobilnumret.
Vi har felanmält detta till Telia och återkommer när vi fått en uppdatering från dem men senast kl. 16.30.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk