Planerad uppdatering i inloggningstjänsten, tisdag 9/11 från kl. 7.00 till kl. 7.30

På tisdag den 9/11 kl. 7.00 kan den centrala inloggningstjänsten ADFS delvis vara otillgänglig i samband med en uppdatering.

Efter kl. 7.30 kommer inloggning att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

On Tuesday November 9, a maintenance of our login services is scheduled between 7 and 7.30 a.m.

Questions? Contact Servicedesk
www.umu.se/en/servicedesk

Planerad flytt av DB i Skyddade dokument, Onsdag 10/11-21, 0830-1630

Måndag 10/11-21 kommer delar av Skyddade dokument att påverkas pga flytt av Databaser till nya diskar. För att höja säkerheten kommer man att flytta databaserna till separata diskar, det kommer även att höja snabbheten på siterna det kommer främst att påverka större databaser.  Under denna period kommer siterna bli read only när flytten genomförs.

Efter 1630 efter kommer skyddade dokument att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Ändrad metod för inloggning med MFA

Metoden för att logga in med multifaktorautentisering är förändrad.

Från och med 1/11-21 loggar du in genom att i appen på telefonen, skriva in de två siffror som visas och sedan klickar på Ja.

Det visas även på vilken plats du befinner dig, samt vilken app du loggar in på.

Om du använder en dosa är inloggningen oförändrad.

Logga in med multifaktorautentisering (MFA) – Manual (umu.se)

Åtgärdad uppdatering i Canvas resultatrapporteringstjänst

Tjänsten fungerar nu normalt.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i Skyddade dokument, 26-10-2021, 0900-1700

26-10 kommer [system] att påverkas av driftstörningar där siter kommer att bli readonly dvs man kan inte ladda upp eller ner filer. Ändringen görs för att höja säkerheten i framtiden. Under denna period kommer siterna att bara kunna läsas man kommer inte att kunna ladda upp eller ner filer, det kommer att ta olika lång tid beroende på hur stor siten är.

Efter 26/10 kommer Skyddade dokument att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i inloggningstjänsten

Inloggningstjänsten fungerar nu normalt. Om du upplever problem kan du behöva starta om din webbläsare.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i inloggningstjänsten

Vi har just nu en driftstörning i inloggningstjänsten ADFS. Det innebär att det kan vara problem att logga in till vissa centrala tjänster.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan klockan 9.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på datanätet den 1 november kl 20-24

Måndagen den 1 november kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att bli otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i inloggningstjänsten, tisdag 26/10 från kl. 7.00 till kl. 7.30

På tisdag den 26/10 kl. 7.00 kan den centrala inloggningstjänsten ADFS delvis vara otillgänglig i samband med en uppdatering.

Efter kl. 7.30 kommer inloggning att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

On Tuesday October 26, a maintenance of our login services is scheduled between 7 and 7.30 a.m.

Questions? Contact Servicedesk
www.umu.se/en/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Microsoft Teams

Mötestjänsten i Teams fungerar nu normalt enligt Microsoft.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk