Vi har just nu en driftstörning som rör multifaktorautentisering (MFA) med hjälp av s.k. pushnotifiering med två siffor som visas i appen Authenticator. Användare upplever en fördröjning på webbsidan och hinner inte skriva in de två siffror appen ska visas.
För att komma runt problemet kan användare tillsvidare nyttja det alternativa sättet ”Använd en verifieringskod” att ange sin andrafaktor.
1. Klicka på Använd en verifieringskod

2. Gå in i appen Authenticator och klicka på din användare. Där visas en sexsiffrig engångskod.
3. Gå tillbaka till webbsidan och skriv in den sexsiffriga koden

Microsoft arbetar med att lösa problemet och vi bevakar driftinformation därifrån och återkommer här med mer information senast kl. 16 idag.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Problem med VPN-tjänsten
/i Datanät, VPN /av Kenneth LindbergFör närvarande går det inte att logga in via VPN, felsökning pågår. Vi återkommer med mer information senast kl 14. /Nätdriften
Åtgärdad driftstörning i inloggningstjänsten
/i Driftstörningar, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergDen centrala inloggningstjänsten ADFS fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i inloggningstjänsten
/i Driftstörningar, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergVi har fortfarande en en driftstörning i inloggningstjänsten ADFS. Tjänsten fungerar just nu, men med begränsad kapacitet. Felsökning efter grundproblemet pågår fortfarande och därför kan vi inte garantera att inloggningstjänsten fungerar för alla. Upplever du problem så kan du prova en liten stund senare.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information före kl. 16 i eftermiddag.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i den centrala inloggningstjänsten
/i Driftstörningar, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning i universitetets centrala inloggningstjänst ADFS. Vissa personer upplever problem att logga in.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information före kl. 9.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 7 november kl 20-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 7 november kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i studenters e-post via Microsoft 365
/i Driftstörningar, E-post, Office 365, Student /av Britta LöfvenbergStudenternas e-post i Microsoft 365 fungerar nu normalt. Vi informerade tidigare om att vissa studenter hade problem att ta emot e-post på grund att deras avsändaradress blivit felaktig. Detta är nu åtgärdat.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning multifaktorautentisering (MFA)
/i Universitetskonto /av Britta LöfvenbergMultifaktorautentisering (MFA) med s.k. pushnotifiering i appen Authenticator fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning som rör inloggning med multifaktorautentisering (MFA)
/i Driftstörningar, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning som rör multifaktorautentisering (MFA) med hjälp av s.k. pushnotifiering med två siffor som visas i appen Authenticator. Användare upplever en fördröjning på webbsidan och hinner inte skriva in de två siffror appen ska visas.
För att komma runt problemet kan användare tillsvidare nyttja det alternativa sättet ”Använd en verifieringskod” att ange sin andrafaktor.
1. Klicka på Använd en verifieringskod
2. Gå in i appen Authenticator och klicka på din användare. Där visas en sexsiffrig engångskod.
3. Gå tillbaka till webbsidan och skriv in den sexsiffriga koden

Microsoft arbetar med att lösa problemet och vi bevakar driftinformation därifrån och återkommer här med mer information senast kl. 16 idag.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i studenters e-post via Microsoft 365
/i Driftstörningar, E-post, Office 365, Student /av Britta LöfvenbergVi har fortfarande problem med att vissa studenter inte kan ta emot e-post. Detta beror på de uppdateringar som görs i universitetets e-postsystem och bör vara åtgärdade inom kort.
Studenter som skickar mejl från sitt e-postkonto i Microsoft 365 och som även angett en extern mejladress via Ladok eller Mina inställningar på studentwebben, får just nu felaktigt umu-id@ad.umu.se som avsändaradress. Det innebär att mottagare av dessa mejl inte kan besvara avsändaren.
För att lösa det kan studenten antingen:
Vi jobbar på att hitta en lösning på detta så att från-adressen ska bli korrekt, dvs. umu-id@student.umu.se och återkommer med vi återkommer med mer information i slutet av den här veckan (vecka 42).
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i studenters e-post via Microsoft 365
/i Driftstörningar, E-post, Office 365, Student /av Britta LöfvenbergVissa studenter upplever just nu problem med att ta emot e-post. Detta beror på de uppdateringar som görs i universitetets e-postsystem just nu och bör vara åtgärdade inom kort.
Studenter som skickar mejl från sitt e-postkonto i Microsoft 365 och som även angett en extern mejladress via Ladok eller Mina inställningar på studentwebben, får just nu felaktigt umu-id@ad.umu.se som avsändaradress. Det innebär att mottagare av dessa mejl inte kan besvara avsändaren.
För att lösa det kan studenten antingen:
Vi jobbar på att hitta en lösning på detta så att från-adressen ska bli korrekt, dvs. umu-id@student.umu.se och återkommer med mer information under början av nästa vecka (vecka 42).
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk