Planerad arbete i klienthanteringstjänsten,onsdag 1/3, från kl 08:00 till kl 14:00.

Onsdag 1 mars kommer klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 08:00 på grund av servicearbete med server. Under denna period kommer inte programinstallation och installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.

Efter 14.00 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Inspera

Nu fungerar inloggningen till Inspera igen. Problemet berodde på en uppdatering av ett inloggningscertifikat.

Planerad teknisk service på datanätet den 6 mars kl 20-24

Måndagen den 6 mars kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Inspera

Vi har just nu en driftsstörning i Inspera som påverkar inloggning för både studenter och anställda.

Tekniker arbetar på att lösa problemet.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, tisdag 21 februari från kl. 7.00 till kl. 10.30

Tisdag den 21/2 kl. 7 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Exempel på tjänster och system som påverkas:

  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)
  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
  • Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)

Efter kl. 10.30 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med Bilaga.umu.se, Torsdag 16/2-23, 0930-1015

Onsdag 16/2-23 0930-1015 kommer Bilaga.umu.se att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Bilaga.umu.se inte att kunna användas.
Efter 1015 kommer Bilaga.umu.se att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad, begränsad åtkomst till umu.se från utlandet

Bedömningen är att det nu råder normalt läge men att åtgärder kan sättas in vid behov.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med Ladokintegrationen för Canvas och Inspera, måndag 20 februari, mellan kl. 10 och kl. 12

Måndagen den 20 februari kommer Ladok LIS-adaptern att påverkas av ett underhållsarbete. Under denna period kommer resultatrapportering att vara pausad. Canvas resultatrapportering visar ett meddelande om detta. Rapportering från Inspera köas upp och skrivs när LIS-adaptern kommer igång igen. Även skapande av aktivitetstillfällen i Inspera och anmälningar på dessa köas upp.

Efter kl. 12 kommer Resultatrapporteringen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Begränsad åtkomst till umu.se från utlandet

Som en konsekvens av de förebyggande åtgärder som vidtagits på grund av senaste tidens överbelastningsattacker kan det från ca kl 14:40 upplevas att umu.se går trögt eller inte är tillgänglig när man befinner sig i utlandet.

Mer information kommer onsdag förmiddag.


Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i centrala system

Umeå Universitets centrala system fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk