Torsdag den 2 november kl. 07.30 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Exempel på tjänster och system som påverkas:
- Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
- Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
- Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
- Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
- Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)
- Studentwebben (https://www.umu.se/student)
- OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
- Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
- Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)
Efter kl 08.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, torsdag 2 november från kl. 07.30 till 08.00
/i Administrativa system, Kardia /av Elin SköldTorsdag den 2 november kl. 07.30 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Exempel på tjänster och system som påverkas:
Efter kl 08.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 6 november kl 20-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 6 november kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Åtgärdad driftstörning i Out of office-funktionen
/i Anställda, Driftstörningar, E-post, Student /av Elin SköldFunktionen för frånvaromeddelanden i e-post fungerar nu normalt. Autosvar går nu ut även till externa användare. Det gäller både studenter och anställda.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Out of office funktionen
/i Driftstörningar, E-post, Office 365 /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning i funktionen för frånvaromeddelanden på epost i vår e-postmiljö i 365. Det innebär att autosvar inte går ut till externa användare. Det gäller både studenter och anställda.
Vi har felanmält till Microsoft och väntar på att de ska åtgärda problemet. Vi återkommer med mer information innan kl. 09.00 den 1/11
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering av Flexite tisdag den 31/10 kl. 13
/i Planerade åtgärder /av Jan PetterssonTisdag 2023-10-31 kl. 13 kommer Flexite att uppgraderas till en ny version. Under den tiden går det därför inte att logga in i systemet. Uppgraderingen beräknas vara färdig till 17:00. Om man sparat en genväg till Flexite i sin webbläsare kan man efter uppgraderingen behöva logga in via https://umu.flexite.com/flexite/ och sedan spara om sin genväg.
Efter 17:00 kommer Flexite att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Infocenter
Planerad teknisk service på datanätet den 23 oktober kl 17-24
/i Canvas, Datanät, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 23 oktober kl 17.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör vissa centrala tjänster som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Planerat arbete med ServiceDesk Plus, Torsdag 19/10-23, 1700-1900
/i Planerade åtgärder /av Daniel KarlssonTorsdag 19/10-23 kommer ServiceDesk Plus att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer ServiceDesk Plus helt att ligga nere. Efter 1900 kommer ServiceDesk Plus att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat arbete med Ladokintegrationen för Canvas och Inspera, tisdag 24 oktober, från kl 10 till kl 12
/i Planerade åtgärder /av Alexander TimanderTisdagen den 24 oktober kommer Ladok LIS-adaptern att påverkas av ett underhållsarbete. Under denna period kommer resultatrapportering att vara pausad. Canvas resultatrapportering visar ett meddelande om detta. Rapportering från Inspera köas upp och skrivs när LIS-adaptern kommer igång igen. Även skapande av aktivitetstillfällen i Inspera och anmälningar på dessa köas upp.
Efter kl 12. kommer Resultatrapporteringen att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat servicearbete i Primula och PASS, torsdag 19 oktober kl. 06.00 – 08.00
/i Administrativa system, Planerade åtgärder /av Ann-Britt TyrbroTorsdag den 19/10 kommer Primula och PASS att påverkas av servicearbete. Under större delen av denna tidsperiod (kl. 06.00 – 08.00) kommer Primula och PASS att vara otillgänglig.
Efter kl. 08.00 kommer PASS att fungera som vanligt igen och Primula efter installation av ny klient (version 12.5).
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i växeltelefonin
/i Planerade åtgärder /av Jan PetterssonVäxeltelefonin fungerar nu normalt och det går att nå våra centrala nummer.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk