Pågående driftstörning E-post och Cambro

Vi har just nu en driftstörning som påverkar E-posten och Cambro.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information, senast kl 12.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppgradering av Lync till Skype for Business 5/4-8/4

Mellan den 5-8 april kommer vi att uppgradera vår Lyncservermiljö till Skype for business. Det kommer att innebära störningar på kvällstid (efter 18) i telefonin.
Det kommer att påverka alla Lync/Skype-funktioner (möten, chat, telefoni). Vi kommer att uppgradera en del i taget vilket bör göra störningarna små. Men du kan bli utloggad från klienten när servrar startas om.

Undvik att planera in möten på kvällstid under denna period då dessa kan komma att avbrytas under uppgraderingen.

Funktioner och förbättringar som möjliggörs efter uppgraderingen är:
– Integration mot Skypes användardatabas. Du kan nu söka både efter användare inom UMU och användare som har ett Skypekonto.
– Historik från chat och telefoni tillgänglig på alla enheter. Du kan numera se samma historik i både mobilklienten och på klienten i datorn.
– Förbättrade funktioner i möten för mobila enheter
– Bättre prestanda på skärmdelning (snabbare uppdatering)
– Videosamtal mellan Skype for business och Skype
– Förbättrad hantering av ”meddelandet kunde inte levereras” när mottagaren är inloggad på en mobil enhet.
– Möten hålls vid liv längre efter inbokat datum och behöver därför inte skapas om när en ny tid bokas.
– Broadcast meetings: Möjlighet att hålla webbsändningar för upp till 10.000 användare. Deltagarna kan ansluta via sin webbläsare.

Alla funktioner kommer dock inte att fungera direkt efter uppgraderingen utan kommer att införas eftersom. För vissa funktioner krävs den senaste versionen av Skype for business-klienten.

Har du frågor? Kontakta servicedesk.

Åtgärdad driftstörning i Copyprint

”Follow me print” (copyprint.umu.se) fungerar nu normalt.

Pågående driftstörning i Copyprint

Vi har just nu en driftstörning i ”Follow me print” (copyprint.umu.se). Det innebär att det inte går att göra utskrifter eller kopiera med maskiner anslutna till denna tjänst. Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information, senast kl 12.

Har du frågor?
Kontakta Servicedesk www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i blogg.umu.se

Blogg.umu.se fungerar nu normalt.

Åtgärdad driftstörning i Servicedesk Plus och samarbetsyta.umu.se

Servicedesk Plus och Samarbetsyta.umu.se fungerar nu normalt.

Pågående driftstörning i samarbetsyta.umu.se

Vi har just nu en driftstörning i samarbetsyta.umu.se. Det innebär att du som använder inte kan använda dina samarbetsytor.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 11.00.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning för samarbetsyta.umu.se

Samarbetsyta.umu.se fungerar nu normalt.

Pågående driftstörning som rör blogg.umu.se

Vi har just nu en driftstörning som rör blogg.umu.se. Det innebär att det inte går komma åt dessa bloggar just nu.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 10.00.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Servicedesk Plus och Samarbetsyta.umu.se

Vi har just nu en driftstörning i Servicedesk Plus och Samarbetsyta.umu.se. Det innebär att du just nu inte kan lägga ärenden via www.servicedesk.its.umu.se, däremot kan du ringa till oss på 090- 786 63 00.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 10.00

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se