Planerad förändring i Lync/Skype-miljön måndag 8/5 kl. 20-24

Måndag 8/5 kl. 20-24 kommer Lyncmiljön att påverkas av en förändring i nätverksuppsättningen. Under denna period kommer Lyncmiljön periodvis att vara helt nere.

Efter midnatt kommer miljön att fungera normalt igen.

Har du frågor?

Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning för resebokning.umu.se

Resebokning.umu.se fungerar nu normalt.

Planerad uppdatering i Aurora, torsdag 4 maj från kl. 5 till kl. 8

Torsdagen den 4 maj mellan kl. 5 och kl. 8 kommer Intranätet Aurora att uppdateras. Under denna period kommer systemet bitvis att vara otillgängligt.

Driftavbrottet påberkar mitt.aurora.umu.se, projekt.aurora.umu.se, samt intra.aurora.umu.se. Efter kl. 8 kommer Aurora att fungera normalt igen.

Har du frågor?

Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerat arbete med klienthanteringstjänsten, måndag 8/5, från kl 08:00 till kl 16:00

Måndag 8 maj kommer klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 08:00 på grund av arbete med uppdatering av server. Under denna period kommer inte installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.

Efter 16:00 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor?

Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i utskriftstjänsten Copyprint

Utskrifter via tjänsten Copyprint ska nu fungera normalt.

Leverantören utreder varför tjänsten stannade och hur vi kan undvika att det händer igen.

Pågående driftstörning i utskriftstjänsten Copyprint

Vi har just nu en driftstörning i utskriftstjänsten Copyprint. Det innebär att det inte går att logga in på skrivaren eller skriva ut.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 9.30.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i resebokning.umu.se

Vi har just nu en driftstörning i resebokning.umu.se. Det innebär att det kan vara problem att logga in i tjänsten. Vi arbetar tillsammans med leverantören för att lösa problemet.

Inloggningsproblemen i resebokningstjänsten befaras kvarstå under en längre period och vi arbetar med att ta fram alternativa lösningar för er som har behov av att komma åt tjänsten.

Har du frågor?

Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i synkroniseringstjänsten, onsdag, 26/4, från 17.00-19.00 (påverkar bla www.servicedesk.its.umu.se och Dirigenten)

Onsdag, 26/4 kl 17-19, kommer Kardia (synkroniseringstjänsten) att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia inte kommer att fungera eller kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom.

Följande tjänster och funktioner kommer att vara otillgängliga eller så kan man uppleva en fördröjning;

  • Kursadministration (www.kursadministration.umu.se)
    Hantera kursgrupper och kurssajter
  • Servicedesk (servicedesk.its.umu.se)
    Registrera ärenden
    Administrera Skypebeställningar
    Hantera UmU-kort
    Hantera Filyta
    Skapa gästkonton
    Beställning av VPN
    Aktivering av studentkonton
    Byte av primär e-post för studenter
  • Dirigenten

Efter kl 19.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.

Har du frågor?

Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i Verktyget (servicedesk.its.umu.se), onsdagen 26/4, kl 7-7:30

Onsdagen 26/4 kommer Verktyget (servicedesk.its.umu.se) att påverkas av en mindre uppgradering. Under denna period går det inte att använda tjänsten.

Efter 7:30 kommer tjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor?

Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se