Pågående driftstörning i Raindance

Vi har just nu en driftstörning i Raindance. Det innebär att det inte går att logga in i systemet. Användaren möts av felmeddelandet felaktigt användarnamn eller lösenord.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 10.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad åtgärd i AD-miljön påverkar Dirigenten och Servicedesk, torsdag 9/3, kl 6-7

Torsdag 9/3, kl 6-7 kommer Dirigenten och Servicedesk att påverkas av uppgradering av AD-miljön. Under denna period kan man inte göra förändringar i Dirigenten eller i Servicedesk (tex ändra primär e-postadress för en person, skapa TFID eller ändra lösenord).

Efter kl 7 kommer Dirigenten och Servicedesk att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering av domänkontrollanter onsdag 8/3 & torsdag 9/3 kl. 06-07

Onsdag den 8/3 och  Torsdag den 9/3 mellan kl. 06-07 kommer AD-miljön att påverkas av en uppdatering av hårdvaran. Under denna period kan man tillfälligt bli nekad inloggning eller att inloggning tar längre tid än vanligt. Uppstår detta är det bara att pröva igen.

Efter 07.00 kommer inloggning att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Uppdateringen av synkroniseringstjänsten är klar

Driftsättningen av synkroniseringstjänsten är färdig.

Under driftsättningen så var följande tjänster och funktioner tillfälligt otillgängliga eller så kunde man uppleva en fördröjning innan saker sker;

  • Hantera kursgrupper och kurssajter (via kursadministrationsverktyget)
  • Administrera Skypebeställningar
  • Hantera UmU-kort
  • Hantera Filyta
  • Skapa gästkonton
  • Beställning av VPN
  • Aktivering av studentkonton
  • Byte av primär e-post för studenter
  • Använda Dirigenten

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Fortsatt försening för uppdateringen av synkroniseringstjänsten

Driftsättningen av synkoniseringstjänsten har tyvärr dragit ut på tiden. Vi beräknar vara klara senast kl 15.00.

Under driftsättningen så kan följande tjänster och funktioner tillfälligt vara otillgängliga eller så kan man uppleva en fördröjning innan saker sker;

  • Hantera kursgrupper och kurssajter (via kursadministrationsverktyget)
  • Administrera Skypebeställningar
  • Hantera UmU-kort
  • Hantera Filyta
  • Skapa gästkonton
  • Beställning av VPN
  • Aktivering av studentkonton
  • Byte av primär e-post för studenter
  • Använda Dirigenten

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Försening på uppdateringen av synkroniseringstjänsten (påverkar bla www.servicedesk.its.umu.se och Dirigenten)

Driftsättningen av synkoniseringstjänsten har tyvärr dragit ut på tiden. Vi beräknar vara klara senast kl 14.00.

Under driftsättningen så kan följande tjänster och funktioner tillfälligt vara otillgängliga eller så kan man uppleva en fördröjning innan saker sker;

Hantera kursgrupper och kurssajter (via kursadministrationsverktyget)
Administrera Skypebeställningar
Hantera UmU-kort
Hantera Filyta
Skapa gästkonton
Beställning av VPN
Aktivering av studentkonton
Byte av primär e-post för studenter
Använda Dirigenten

Efter kl 14.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i inloggningen vissa system (bla Cambro)

Inloggningen fungerar nu normalt. Tidigare var det problem med att logga in till vissa tjänster såsom Cambro.

Pågående driftstörning i inloggning till vissa system (påverkar bla Cambro)

Vi har just nu en driftstörning i inloggningen till vissa system. Det innebär att det inte går att logga in till dessa.

Tjänster som påverkas är bla Cambro.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information, senast kl 11:30.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerat avbrott på datanätet måndagen den 6 mars, kl. 20.00–24.00. Alla IT-tjänster kommer att beröras

Måndagen den 6 mars mellan kl 20.00–24.00 kommer vi att utföra underhåll och servicearbete både på det fasta och trådlösa datanätet. Arbetet innebär att vi förbättrar tillgängligheten och minskar risken för framtida störningar.

Alla IT-tjänster kommer att beröras.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i synkroniseringstjänsten, tisdag, 27/2, från 08.00-12.00 (påverkar bla www.servicedesk.its.umu.se och Dirigenten)

Tisdag, 27/2 kl 8-12, kommer synkroniseringstjänsten att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder synkroniseringstjänsten kommer uppleva en viss fördröjning innan förändringar går igenom. Under denna period fungerar det att lägga supportärenden i Servicedesk.

Följande tjänster och funktioner kan tillfälligt vara otillgängliga eller så kan man uppleva en fördröjning;

Hantera kursgrupper och kurssajter (via kursadministrationsverktyget)
Administrera Skypebeställningar
Hantera UmU-kort
Hantera Filyta
Skapa gästkonton
Beställning av VPN
Aktivering av studentkonton
Byte av primär e-post för studenter
Använda Dirigenten

Efter kl 12.00 kommer dessa tjänster att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se