Vi har fortfarande en driftstörning som påverkar ett flertal tjänster och system. Driftstörningen beror på en tvingande säkerhetspatch från Microsoft som åtgärdar en allvarlig sårbarhet, och som vi arbetar med att installera på alla servrar. Ett flertal av våra tjänster och system är redan uppdaterade med patchen, och vi kommer fortsätta arbeta under dagen för att säkerställa att övriga system är uppdaterade. Detta arbete kan innebära fortsatta driftstörningar under dagen då vissa system behöver startas om.
Användare som använder pc-datorer behöver se till att operativsystemet är uppdaterat med senaste uppdateringarna för att åtgärda problemet. Du som har din pc kopplad till ITS Klienthanteringstjänst och får ett meddelande om att starta om din dator, bör göra det så snart som möjligt för att åtgärda problemet.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 12.00.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Fortfarande driftstörning i ett flertal system och tjänster – arbete beräknas vara klart senast kl 13.00
/i Driftstörningar, Student /av Anja AxelssonFrån kl 11.30 kommer vi påbörja arbetet med att uppdatera kvarvarande system och tjänster. Vi räknar med att vara klar med arbetet senast kl 13.00 och därefter ska centrala system och tjänster fungera normalt. Det innebär att system eller tjänster kan vara otillgängliga kortare perioder under denna tid.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Pågående driftstörning i flera tjänster och system
/i Driftstörningar, Student /av Anja AxelssonVi har fortfarande en driftstörning som påverkar ett flertal tjänster och system. Driftstörningen beror på en tvingande säkerhetspatch från Microsoft som åtgärdar en allvarlig sårbarhet, och som vi arbetar med att installera på alla servrar. Ett flertal av våra tjänster och system är redan uppdaterade med patchen, och vi kommer fortsätta arbeta under dagen för att säkerställa att övriga system är uppdaterade. Detta arbete kan innebära fortsatta driftstörningar under dagen då vissa system behöver startas om.
Användare som använder pc-datorer behöver se till att operativsystemet är uppdaterat med senaste uppdateringarna för att åtgärda problemet. Du som har din pc kopplad till ITS Klienthanteringstjänst och får ett meddelande om att starta om din dator, bör göra det så snart som möjligt för att åtgärda problemet.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 12.00.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Pågående driftstörning i ett flertal system och tjänster
/i Driftstörningar /av Anja AxelssonVi har just nu en driftstörning som rör ett flertal system och tjänster. Det innebär att du kan uppleva problem att logga in, eller nå vissa system och tjänster.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information senast kl 10.00.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i webmailtjänsten
/i E-post, Planerade åtgärder /av Jan PetterssonInloggningen mot webmail fungerar nu igen. Vi kommer dock att behöva göra fler åtgärder så inloggningen kan tillfälligt sluta fungera under dagen men det blir bara korta avbrott i tjänsten. Vi uppdaterar bloggen när felet är helt avhjälpt.
Felaktiga varningar i Windows Defender
/i Planerade åtgärder /av Johan KlassonTill er som har tjänsten ’klienthantering’ så har det under morgonen varnats om filen ’ConfigMgrClientHealth.cmd’
Denna varning kan ni bortse från, det handlar inte om något virus utan det beror på felaktiga definitioner från Microsofts antivirusklient.
Filen är nu undantagen i Windows Defender och ska inte flaggas igen.
Pågående driftstörning i webmailtjänsten
/i Driftstörningar, E-post /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning i webmailtjänsten. Det innebär att det kan vara svårt att logga in på webmailen.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 11.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
http://www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i IMAP-funktionen för Exchange
/i E-post, Planerade åtgärder /av Jan PetterssonIMAP-funktionen i Exchange fungerar nu normalt igen för samtliga användare.
Starta dock om klienten för att den skall koppla upp sig korrekt igen.
Pågående driftstörning i IMAP-funktionen i Exchange
/i E-post, Planerade åtgärder /av Jan PetterssonVi har just nu en driftstörning för vissa användare som kör IMAP. Det innebär att det inte går att logga in mot Exchange med en IMAP-klient.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 15. För att komma åt din mail rekommenderar vi att du går via webmail istället.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering av Infocenters ärendehanteringssystem, tisdag, 8/5
/i Planerade åtgärder /av Therese SöderlundTisdag 8/5 kommer Infocenters ärendehanteringssystem att vara otillgängligt för handläggning av ärenden. Orsaken till detta är att systemet uppgraderas. Under denna period kommer det inte gå att logga in i systemet. Det är dock fortfarande möjligt att rapportera in ärenden via webbformulär, telefon och besök i Infocenter. Ärenden som rapporteras in via webbformulär kommer dock inte att handläggas förrän systemet åter är tillgängligt.
Har du frågor? Kontakta Infocenter
www.umu.se/om-universitetet/kontakt
Åtgärdad driftstörning i synkroniseringstjänsten och kontoaktivering
/i Administrativa system, Driftstörningar, Kardia, Kursadministration, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergSynkroniseringstjänsten samt kontoaktivering fungerar nu normalt.