Planerad service i Cambro, tisdag 10 december, från kl 06:00 till kl 08:00.

Tisdag 10 december från kl 06:00 till kl 08:00 kommer Cambro att påverkas av service. Under denna period kommer Cambro inte att vara tillgängligt.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad åtgärd i Ladok idag fredag 6 december kl 12-13

Man behöver tillfälligt stänga ned Ladok för att åtgärda av ett akut problem i den bakomliggande systemmiljön. Ladok-produktionsmiljö beräknas därför vara stängt idag mellan kl 12.00-13.00.

Detta påverkar Ladoktjänsterna på studentwebben också.

Ladok will be unaccessible today between 12:00 and 13:00. This affects some services on the student web as well.

 

Planerad uppdatering i Primula och PASS, fredag 6/12 från kl 07.00 till kl 08.00

Fredag den 6/12 kommer Primula och PASS att påverkas av en uppdatering. Under denna period kommer Primula och PASS att vara otillgängligt.

Efter kl 08.00 kommer Primula och PASS att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning på studentwebben

Vi har just nu en driftstörning på studentwebben. Det innebär att det kan vara problem med att logga in. Tills problemet är löst så kan man köra studentwebben i ett privat fönster i webbläsaren, då funkar det att logga in.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i Skypemiljön

Det har tillfälligt varit problem med inkommande och utgående samtal från Skypemiljön. Samtal som pågick under samma period har avbrutits.

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, onsdag 4 december, från kl. 7.30 till 11.00

Onsdag den 4/12 kl. 7.30 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Följande tjänster och system påverkas:

  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Kursadministration (www.kursadministration.umu.se)
    Hantera kursgrupper och kurssajter
  • Servicedesk (servicedesk.its.umu.se)
    Registrera ärenden
    Administrera Skypebeställningar
    Hantera UmU-kort
    Hantera Filyta
    Skapa gästkonton
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)

Efter kl. 11.00 kommer integrationsplattformen fungera normalt.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i Ladok 4/12 kl 04.00 till kl 06.00; Ladok update 4 December from 04:00 to 06:00

Onsdag 4 december mellan kl 04.00-06.00 kommer Ladok att påverkas av en uppdatering. Under den perioden kan anställda inte arbeta i systemet, och som student kan du inte exempelvis registrera dig, anmäla dig till tentamen eller se dina kurser på studentwebben.

Senast kl 06.00 kommer Ladok att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

On Wednesday 4 December between 04:00 and 06:00, Ladok will be affected by an update. During this period, staff cannot work in the system, and as a student you may not be able to, for example, register, sign up for an examination or see your courses on the student web.

No later that 06:00, Ladok will work normally again.

Do you have any questions? Contact Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Driftstörning BPS (Retendo)

Vi har för närvarnade en driftstörning på BPS som gör att systemet inte går att komma åt. Felet är anmält till leverantör.

Planerad uppdatering av min backup, Onsdag 4/12, från kl 08:00 till 16:00

Onsdagen den 4/12 kommer Minbackup att påverkas av ett drift stop. Vi uppgraderar mjukvaran till version 7.03 Under denna period kommer minbackup inte vara tillgänglig periodvis, och det går inte att ta eller återläsa backuper.

Efter 16:00 kommer Minbackup att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se