I eftermiddag 19 mars klockan 17.00 kommer vi att genomföra en uppdatering i Zoom. Detta för att åtgärda problem som funnits i tjänsten under de senaste två dagarna.
Problemet som ska fixas är att användares tidigare
inställningar och möten har försvunnit från deras profiler.
När uppdateringen i Zoom är genomförd kommer du som användare på nytt ha tillgång till dina tidigare inställningar.
OBS! Om du har ändrat inställningar eller skapat möten efter tisdagen den 17 mars klockan 19.30 behöver du skapa de på nytt och skicka ut nya kallelser till mötesdeltagare.
Du som användare kan även behöva logga in på nytt med ditt Umu-id i Zoom för att få dina gamla inställningar.
Pågående driftstörning i Kursadministration
/i Administrativa system, Driftstörningar, Kursadministration /av Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning i Kursadministration. Det innebär att det just nu inte går att använda systemet, utan användaren möts av ett felmeddelande.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 15.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad teknisk service på datanätet den 6 april kl 20-24
/i Datanät, eduroam, Planerade åtgärder /av Håkan GustafssonMåndagen den 6 april kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att bli otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad omstart av Skypemiljön pga statusproblem, tisdag 24/3, kl 17.30-21.30
/i Skype för företag /av Jan PetterssonTisdag den 24/3 mellan kl. 17.30-21.30 kommer Skypetelefonin att påverkas av en omstart. Detta för att åtgärda att vissa användare har problem med att status på användare först uppdateras när man klickar upp chatfönstret. Under denna period kan man tillfälligt loggas ut och in från Skype. Pågående samtal eller konferenser påverkas inte.
Senast kl. 21.30 kommer miljön att fungera normalt igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering av Aurora samarbetsytor, idag, från kl 18 till 24
/i Aurora, Samarbetsyta.umu.se /av Magnus ErikssonFrån kl. 18.00 och framåt idag kommer en uppdatering att köras på samarbetsytorna för att komma till rätta med de inloggningsproblem som en del har. Under tiden kan det vara svårt att nå information och man bör undvika att arbeta i systemet under denna tid.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Utökad kapacitet i Zoom och UmU Play
/i Aurora, Student /av Elin SköldZoom är nu uppgraderat till att klara 265 000 samtidiga användare. Under vecka 12 var det som mest 50 000 samtidiga användare i Zoom och vecka 11 var det 5 000 samtidiga användare. Det ska alltså inte vara några problem med kapaciteten i tjänsten.
UmU Play var överbelastat förra veckan och därför har uppgraderingar gjorts under helgen vecka 12. Fortsatt gäller rekommendationen att ladda upp filmer utanför de tider som är högst belastade. Belastningen i UmU Play är som högst mellan 10.00-14.00.
Pågående driftstörning i UmU Play
/i Aurora, Driftstörningar /av Ulrik SandgrenDet är fortfarande kapacitetsproblem i UmU Play. Vi har en dialog med leverantören om hur vi kan lösa problemen. Prestanda i tjänsten utökas löpande men användningen ökar i en ännu snabbare takt vilket leder till kapacitetsproblem.
För dig som upplever störningar finns följande rekommendationer:
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i Zoom
/i Planerade åtgärder /av Ulrik SandgrenZoom fungerar nu normalt. Man kommer nu till sin vanliga profil när man loggar in i tjänsten.
Se tidigare inlägg om att du kan behöva skicka ut nya möteskallelser om du bokat ett möte mellan tisdagen 17/3 19.30 och torsdag 19/3 17.00.
Uppdatering i Zoom kl. 17.00 idag 19 mars
/i Aurora, Planerade åtgärder /av Elin SköldI eftermiddag 19 mars klockan 17.00 kommer vi att genomföra en uppdatering i Zoom. Detta för att åtgärda problem som funnits i tjänsten under de senaste två dagarna.
Problemet som ska fixas är att användares tidigare inställningar och möten har försvunnit från deras profiler.
När uppdateringen i Zoom är genomförd kommer du som användare på nytt ha tillgång till dina tidigare inställningar.
OBS! Om du har ändrat inställningar eller skapat möten efter tisdagen den 17 mars klockan 19.30 behöver du skapa de på nytt och skicka ut nya kallelser till mötesdeltagare.
Du som användare kan även behöva logga in på nytt med ditt Umu-id i Zoom för att få dina gamla inställningar.
VPN-tjänsten, viktig uppgradering idag
/i Datanät, Planerade åtgärder /av Håkan GustafssonKl 17:00 idag den 19/3 kommer VPN-tjänsten att uppgraderas för att höja kapaciteten. Detta gör vi för att möta det ökade behovet av att ansluta sig på distans till Umeå universitet.
Ni som är ansluten till VPN vid den tiden kommer att bli utloggade men ni kan ansluta er igen efter ca 15 min.
/Nätdriften
Pågående driftstörning i Zoom
/i Aurora, Driftstörningar /av Ulrik SandgrenVi har en dialog med leverantören som arbetar med att åtgärda problemen.
Vi har just nu en driftstörning i Zoom som gör att personliga inställningar har försvunnit. Vi jobbar med att lösa problemet och återkommer med mer information.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se