Efter gårdagens driftsättning av integrationsplattformen är det fortfarande problem med inkommande trafik från Ladok. Det kan ex. vara information om en registrering på kurs för en student vilket i sin tur kan innebära problem för personen i ex. Canvas.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 14.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
There are issues with incoming traffic from Ladok after a release in the integration platform yesterday. This could affect information such as a student’s registration on a course, which could cause problems for them in Canvas or other platforms.
We are trying to fix the issue and will update you before 2 pm.
If you have questions, contact Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Canvas.
/in Anställda, Canvas, Driftstörningar, Student /by Jörgen IvarssonNu är driftstörningarna åtgärdade i Canvas.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 8 april kl 18-24
/in Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /by Håkan GustafssonMåndagen den 8 april kl 18.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Pågående driftstörning i Canvas
/in Anställda, Canvas, Driftstörningar, Student /by Jörgen IvarssonJust nu är det en driftstörning i Canvas som påverkar åtkomsten till tjänsten. Felsökning pågår hos tjänsteleverantören.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Planerad teknisk service på datanätet den 4 april kl 17-21
/in Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /by Håkan GustafssonTorsdagen den 4 april kl 17.00–21.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk/
Planerad uppdatering av skyddade dokument, Tisdag, 9/4, från kl 9:00 till kl 16:00
/in Skyddade dokument /by Mikael SehlstedtTisdag, 9/4 kommer Skyddade Dokument att påverkas av Säkerhetsuppdateringar. Systemet kan upplevas lite segt.
Efter 16:00 kommer Skyddade Dokument att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i inkommande trafik från Ladok
/in Canvas, Driftstörningar, Ladok, Student /by Britta LöfvenbergInkommande trafik från Ladok fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Incoming traffic from Ladok is now functioning normally.
If you have questions, contact Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i inkommande trafik från Ladok
/in Canvas, Driftstörningar, Ladok, Student /by Britta LöfvenbergEfter gårdagens driftsättning av integrationsplattformen är det fortfarande problem med inkommande trafik från Ladok. Det kan ex. vara information om en registrering på kurs för en student vilket i sin tur kan innebära problem för personen i ex. Canvas.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information innan kl. 14.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
There are issues with incoming traffic from Ladok after a release in the integration platform yesterday. This could affect information such as a student’s registration on a course, which could cause problems for them in Canvas or other platforms.
We are trying to fix the issue and will update you before 2 pm.
If you have questions, contact Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Försening i det planerade arbetet med integrationsplattformen, beräknas vara klart kl. 13 idag 20/3
/in Administrativa system, Anställda, Driftstörningar, Kardia, Kursadministration, Planerade åtgärder, ServiceDesk, Student, Universitetskonto /by Britta LöfvenbergArbetet med uppdateringen av integrationsplattformen Kardia som var planerat mellan 6.30 och 12 idag drar ut på tiden.
Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Exempel på tjänster och system som påverkas:
Vi beräknar att uppdateringen är klar senast kl. 13. Om det blir ytterligare förseningar kommer ny information.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat underhåll i inloggningstjänsten, torsdag 21/3 från kl. 06.30 till kl. 08.00
/in Administrativa system, Anställda, Planerade åtgärder, Student, Universitetskonto /by Britta LöfvenbergImorgon, torsdag den 21 mars kommer den centrala inloggningstjänsten ADFS att påverkas av ett underhåll. Under denna period kan användare uppleva korta störningar vid inloggning till centrala system.
Efter klockan 08.00 kommer inloggningen att fungera normalt igen. Om du ändå skulle uppleva problem med inloggning till något system eller har frågor kan du kontakta Servicedesk på www.umu.se/servicedesk.
Tomorrow, Thursday March 21th, between 6:30 AM and 8:00 AM, the central login service may experience brief interruptions due to an update.
After 08:00 AM, login functionality will return to normal. If you still encounter any issues with logging into any system or have questions, feel free to contact our Servicedesk at www.umu.se/servicedesk.
Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, onsdag 20 mars från kl. 06.30 till kl. 12
/in Administrativa system, Anställda, Driftstörningar, Kardia, Personaladministration, Planerade åtgärder, ServiceDesk, Student, Universitetskonto /by Britta LöfvenbergOnsdag den 20/3 kl. 06.30 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Exempel på tjänster och system som påverkas:
Efter kl 12.00 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk