Planerad arbete i klienthanteringstjänsten, tisdag 15/9, från kl 09:00 till kl 16:00

Tisdag 15 september kommer klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 09:00 på grund av arbete med uppdatering av server. Under denna period kommer inte installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.

Efter 16:00 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering av Auroras samarbetsytor, onsdag den 9 september, kl 18 till 24

Planerad uppdatering av Aurora samarbetsytor den 9/9 från kl 18 till 24. Uppdateringen syftar till att lösa inloggningsproblem för vissa användare och webbläsare. Under tiden kan det vara svårt att nå information och man bör undvika att arbeta i systemet under denna tid. Har du frågor? Kontakta Servicedesk.

Efter 24 kommer Aurora samarbetsytorna att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Copyprint

Vi har just nu en driftstörning i Copyprint. Det innebär att studenter har svårt att ladda sitt saldo via tjänsten DIBS.

Vi arbetar tillsammans med leverantören för att lösa problemet och återkommer med mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i Urkund

Urkund fungerar nu normalt, den störning som har funnits mot Urkund i Cambro är nu åtgärdad.

Planerad teknisk service på datanätet den 7 september kl 20-24

Måndagen den 7 september kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att bli otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Umu Play

Vi har just nu en driftstörning i Umu Play. Det innebär att uppladdat material tar längre tid än normalt att bearbetas och bli tillgängligt.

Se https://status.nordu.net/ för mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Urkund

Vi har just nu en driftstörning i Urkund. Det innebär att dokument som skickas till Urkund via Cambro inte kommer fram till Urkund för granskning. Detta berör endast Cambro, dokument som skickas in på annat sätt kommer fram och granskas som tidigare. Se https://www.aurora.umu.se/utbildning-och-forskning/stod-till-utbildning/larandestod-och-support/plagiat-och-urkund/ för mer information om hur man kan skicka in dokument för granskning.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i Zoom

Zoom fungerar nu normalt.

Pågående driftstörning i Zoom

Vi har just nu en driftstörning i Zoom som omfattar hela Norden. Det innebär att det kan vara svårt att logga in i Zoom via webbläsaren.

För att komma runt problemet kan det fungera att använda klienten lokalt på datorn.

Vi hänvisar till https://status.nordu.net för aktuell status.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se

Planerad uppdatering i Cambro, tisdag 25/8, från kl 06.00 till kl 08.00

Tisdag 25/8 kommer Cambro att påverkas av en systemuppdatering, under den tiden kan Cambro vara oåtkomligt.

Efter 08.00 kommer Cambro att fungera normalt igen.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se