Tisdag den 6/9 kommer Skypetelefonin att påverkas av ett byte av certifikat. Under denna period kan klienter tillfälligt kopplas och fasta telefoner kan tappa kontakten.
Efter 10.00 kommer miljön att fungera normalt igen. Fasta Skypetelefoner kan behöva startas om efter bytet om de inte återansluter automatiskt.
Inkommande och utgående samtal kommer inte att påverkas av certifikatbytet.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat arbete i Microsoft 365 med påverkan på e-postmiljön för studenter, 11-12 oktober
/i E-post, Office 365, Planerade åtgärder, Student /av Britta LöfvenbergFrån tisdag kväll den 11/10 och under onsdag 12/10 kan det förekomma vissa störningar för studenter i e-postmiljön i Microsoft 365 i samband med planerat arbete i plattformen. Kortare störningar kan förekomma även för anställda och anknutna som har fått sin e-post flyttad till Microsoft 365.
Studenter som har vidarebefordring av sin e-post kan under denna period få problem med att e-post inte skickas till forwardadressen. Studenter uppmanas därför att logga in i Exchange Online i Microsoft 365 för att inte missa något viktigt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat certifikatbyte i inloggningstjänsten ADFS, tisdag den 4/10 kl. 08.00-09.00
/i Moodle, Office 365, Planerade åtgärder, Student, Universitetskonto /av Jan PetterssonTisdag den 4/10 kommer inloggningstjänsten ADFS att påverkas av en förnyelse av certifikatet. Under denna period kan tjänsten vara nere under några sekunder. Skulle man inte kunna logga in får man pröva på nytt efter någon minut.
Efter 09.00 kommer tjänsten att fungera normalt igen. Upplever man fortfarande problem med inloggningen efter 09.00 kan man behöva rensa cookies i sin webbläsare eller pröva från en annan webbläsare.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 3 oktober kl 20-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 3 oktober kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Planerad uppdatering av servern för inkommande och utgående epost, 22/9 kl. 07:30-10:00
/i E-post /av Jan PetterssonTorsdag den 22/9 kommer inkommande och utgående extern epost att påverkas av en uppdatering. Under denna period kan viss fördröjning på epost uppstå men all epost kommer att levereras.
Efter 10.00 kommer systemet att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat arbete med Servicedesk plus, Torsdag 8/9-22, 1630-1730
/i Planerade åtgärder /av Daniel KarlssonTorsdag 8/9 — kommer Servicedesk plus ärendehanteringssystem att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Servicedesk Plus inte att kunna användas.
Efter 1730 kommer Servicedesk plus att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i Primula och PASS, tisdag 6 september, kl. 16.00 – 19.00
/i Administrativa system, Driftstörningar /av Ann-Britt TyrbroTisdag den 6 september kommer Primula och PASS att påverkas av servicearbete. Större delen av denna tidsperiod (16.00-19.00) kommer Primula och PASS att vara otillgänglig.
Efter kl 19.00 kommer tjänsterna att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Copyprint
/i Planerade åtgärder /av Erik GöthesonCopyprint fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Copyprint
/i Driftstörningar /av Erik GöthesonVi har just nu en driftstörning i Copyprint. Det innebär att studenter och anställda som använder webbgränssnittet via copyprint.umu.se inte kan skriva ut.
Direktutskrift från personaldatorer fungerar som vanligt.
Vi arbetar med att lösa problemet tillsammans med leverantören och återkommer med mer information.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat certifikatbyte i Skypemiljön, tisdag 6/9, kl. 08.00-10.00
/i Skype för företag /av Jan PetterssonTisdag den 6/9 kommer Skypetelefonin att påverkas av ett byte av certifikat. Under denna period kan klienter tillfälligt kopplas och fasta telefoner kan tappa kontakten.
Efter 10.00 kommer miljön att fungera normalt igen. Fasta Skypetelefoner kan behöva startas om efter bytet om de inte återansluter automatiskt.
Inkommande och utgående samtal kommer inte att påverkas av certifikatbytet.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat underhåll av diariet, onsdag 31/8
/i Administrativa system, Planerade åtgärder /av Jan PetterssonOnsdag den 31/8 kommer diariesystemet w3d3 att påverkas av arbete med konfigurationen av systemet. Under denna dag är systemet ej tillgänligt.
Systemet är åter i drift på morgonen den 1:a september.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk