Tisdag den 29/11 kommer Skypetelefonin att påverkas av ett byte av certifikat. Under denna period kan klienter tillfälligt kopplas ned och fasta telefoner kan tappa kontakten.
Efter 09.00 kommer miljön att fungera normalt igen. Fasta Skypetelefoner kan behöva startas om efter bytet om de inte återansluter automatiskt.
Inkommande och utgående samtal kommer inte att påverkas av certifikatbytet.
Vid frågor kontakta Servicedesk
Planerad uppdatering i tjänsten Resultatrapportering (från Canvas), måndag 5/12, 10:00 – 12:00
/i Canvas, Ladok, Planerade åtgärder /av anshen02bloggMåndag 5/12 kommer Resultatrapportering att påverkas av uppdateringar. Under denna period går det inte att rapportera resultat till Ladok via tjänsten.
Efter 12:00 5/12 kommer tjänsten att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad teknisk service på datanätet den 5 december kl 20-24
/i Canvas, Datanät, eduroam, Planerade åtgärder, Student /av Håkan GustafssonMåndagen den 5 december kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.
Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Åtgärdad driftstörning i VPN-tjänsten
/i VPN /av Håkan GustafssonNu fungerar VPN igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i bemanningsplaneringssystemet BPS
/i Administrativa system, Driftstörningar /av Britta LöfvenbergBPS fungerar nu normalt.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Driftstörning i VPN-tjänsten
/i Driftstörningar, VPN /av Håkan GustafssonFör närvarande går det inte att logga in via VPN, felsökning pågår.
Vi återkommer senast kl 10 med mer information.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i bemanningsplaneringssystemet BPS
/i Administrativa system, Driftstörningar /av Britta LöfvenbergVi har just nu en driftstörning i bemanningsplaneringssystemet BPS. Ett felmeddelande visas när användare klickar på länken för att logga in.
Felsökning pågår hos leverantören och vi återkommer med mer information senast kl. 10 imorgon onsdag.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat certifikatbyte i Skypemiljön, tisdag 29/11, kl. 07.30-09.00
/i Planerade åtgärder, Skype för företag /av Jan PetterssonTisdag den 29/11 kommer Skypetelefonin att påverkas av ett byte av certifikat. Under denna period kan klienter tillfälligt kopplas ned och fasta telefoner kan tappa kontakten.
Efter 09.00 kommer miljön att fungera normalt igen. Fasta Skypetelefoner kan behöva startas om efter bytet om de inte återansluter automatiskt.
Inkommande och utgående samtal kommer inte att påverkas av certifikatbytet.
Vid frågor kontakta Servicedesk
Planerad konfigurationsändring i mailflödet från UMU till M365, tisdag, 15/11, 12:00-14:00
/i E-post, Microsoft 365 /av Jan PetterssonTisdag den 15/11 kl. 12:00 kommer mailflödet från UMU till M365 för @umu.se-adresser att påverkas av en förändring i konfigurationen för att förbereda för slutförandet av epost-flytten till M365. Under denna period kan viss fördröjning på epost ske och det kan tänkas att vissa användare som skickar till UMU får ett mail om att epost är fördröjd.
Efter 14:00 kommer epostflödet att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
VPN-tjänsten fungerar igen
/i Datanät, VPN /av Kenneth LindbergNu fungerar VPN-tänsten för anställda igen. Felsökningen fortsätter dock och det kan därför uppstå tillfälliga störningar på VPN och eduroam under dagen. /Nätdriften
Problem med VPN-tjänsten
/i Datanät, VPN /av Kenneth LindbergFör närvarande går det inte att logga in via VPN, felsökning pågår. Vi återkommer med mer information senast kl 14. /Nätdriften