Planerad konfigurationsändring i mailflödet från UMU till M365, tisdag, 15/11, 12:00-14:00

Tisdag den 15/11 kl. 12:00 kommer mailflödet från UMU till M365 för @umu.se-adresser att påverkas av en förändring i konfigurationen för att förbereda för slutförandet av epost-flytten till M365. Under denna period kan viss fördröjning på epost ske och det kan tänkas att vissa användare som skickar till UMU får ett mail om att epost är fördröjd.

Efter 14:00 kommer epostflödet att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

VPN-tjänsten fungerar igen

Nu fungerar VPN-tänsten för anställda igen. Felsökningen fortsätter dock och det kan därför uppstå tillfälliga störningar på VPN och eduroam under dagen. /Nätdriften

Problem med VPN-tjänsten

För närvarande går det inte att logga in via VPN, felsökning pågår. Vi återkommer med mer information senast kl 14. /Nätdriften

Åtgärdad driftstörning i inloggningstjänsten

Den centrala inloggningstjänsten ADFS fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i inloggningstjänsten

Vi har fortfarande en en driftstörning i inloggningstjänsten ADFS. Tjänsten fungerar just nu, men med begränsad kapacitet. Felsökning efter grundproblemet pågår fortfarande och därför kan vi inte garantera att inloggningstjänsten fungerar för alla. Upplever du problem så kan du prova en liten stund senare.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information före kl. 16 i eftermiddag.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i den centrala inloggningstjänsten

Vi har just nu en driftstörning i universitetets centrala inloggningstjänst ADFS. Vissa personer upplever problem att logga in. 

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information före kl. 9. 

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på datanätet den 7 november kl 20-24

Måndagen den 7 november kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning i studenters e-post via Microsoft 365

Studenternas e-post i Microsoft 365 fungerar nu normalt. Vi informerade tidigare om att vissa studenter hade problem att ta emot e-post på grund att deras avsändaradress blivit felaktig. Detta är nu åtgärdat.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning multifaktorautentisering (MFA)

Multifaktorautentisering (MFA) med s.k. pushnotifiering i appen Authenticator fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning som rör inloggning med multifaktorautentisering (MFA)

Vi har just nu en driftstörning som rör multifaktorautentisering (MFA) med hjälp av s.k. pushnotifiering med två siffor som visas i appen Authenticator. Användare upplever en fördröjning på webbsidan och hinner inte skriva in de två siffror appen ska visas.

För att komma runt problemet kan användare tillsvidare nyttja det alternativa sättet ”Använd en verifieringskod” att ange sin andrafaktor.

1. Klicka på Använd en verifieringskod

2. Gå in i appen Authenticator och klicka på din användare. Där visas en sexsiffrig engångskod.

3. Gå tillbaka till webbsidan och skriv in den sexsiffriga koden

Microsoft arbetar med att lösa problemet och vi bevakar driftinformation därifrån och återkommer här med mer information senast kl. 16 idag.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk