Pågående driftstörning för mobiltelefoni

Telia har just nu en driftstörning efter omläggningen i morse på tjänstemobilerna. Det innebär att man inte kan ringa tjänstemobiler kopplade till UMU från Skype/Teams. Det går dock att nå dem från externa nummer. Inställningar för ring samtidigt samt vidarekoppling till tjänstemobiler kopplade till UMU fungerar inte heller.

Telia arbetar med att lösa problemet och vi återkommer med ny status innan klockan 10:30.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Microsoft 365

Microsoft 365 fungerar nu normalt. Problemet rörde licenser och är nu åtgärdat. 

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Microsoft 365

Vi har just nu en driftstörning i Microsoft 365 som påverkar licenser. Det innebär att vissa personer har tappat den licens de haft och därför inte når alla Microsoft 365-tjänster som de haft tidigare. Det kan exempelvis innebära att personer inte kommer åt olika verktyg i Microsoft 365, t.ex. Teams och Outlook.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i klienthanteringen.

Klienthanteringent fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i Klienthanteringen

Vi har just nu en driftstörning i klienthanteringen. Det innebär att man inte kan installera datorer eller installera program.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information kl 17.00.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad arbete i klienthanteringstjänsten,onsdag 1/3, från kl 08:00 till kl 14:00.

Onsdag 1 mars kommer klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 08:00 på grund av servicearbete med server. Under denna period kommer inte programinstallation och installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.

Efter 14.00 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Inspera

Nu fungerar inloggningen till Inspera igen. Problemet berodde på en uppdatering av ett inloggningscertifikat.

Planerad teknisk service på datanätet den 6 mars kl 20-24

Måndagen den 6 mars kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Inspera

Vi har just nu en driftsstörning i Inspera som påverkar inloggning för både studenter och anställda.

Tekniker arbetar på att lösa problemet.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, tisdag 21 februari från kl. 7.00 till kl. 10.30

Tisdag den 21/2 kl. 7 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Exempel på tjänster och system som påverkas:

  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)
  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
  • Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)

Efter kl. 10.30 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk