Planerad teknisk service på datanätet den 3 april kl 20-24

Måndagen den 3 april kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Åtgärdad driftstörning på aurora.umu.se

Aurora.umu.se fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning på aurora.umu.se

Vi har just nu en driftstörning på aurora.umu.se. Det innebär att man inte kan nå aurora.umu.se.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i återställning av MFA

Återställning av Microsoft MFA (Authenticator) via Mina inställningar (https://administrationsverktyg.umu.se/Settings) samt via kontakt med Servicedesk fungerar nu normalt.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Pågående driftstörning i återställning av MFA

Vi har just nu en driftstörning som rör återställning av MFA för Authenticator. Det innebär att det just nu inte går att ta fram en kod för att återställa MFA, varken via Servicedesk eller Mina inställningar.

Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med Ladokintegrationen för Canvas och Inspera, onsdag 29 mars, mellan kl. 8 och kl. 12

Onsdagen den 29 mars kommer Ladok LIS-adaptern att påverkas av ett underhållsarbete. Under denna period kommer resultatrapportering att vara pausad. Canvas resultatrapportering visar ett meddelande om detta. Rapportering från Inspera köas upp och skrivs när LIS-adaptern kommer igång igen. Även skapande av aktivitetstillfällen i Inspera och anmälningar på dessa köas upp.

Efter kl. 12 kommer Resultatrapporteringen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad arbete i klienthanteringstjänsten,torsdag 23/3, från kl 08:00 till kl 09:30.

Torsdag 23 mars kommer klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 08:00 på grund av servicearbete med server. Under denna period kommer inte programinstallation och installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.

Efter 09:30 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering av Primula och PASS, onsdag 22 mars, kl 07.00-08.00

Onsdag morgon den 22/3 kl 07.00-08.00 kommer Primula och PASS att påverkas av en uppdatering.

Under denna tidsperiod kommer Primula och PASS inte att kunna användas.

Efter kl 08.00 kommer Primula och PASS att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Åtgärdad driftstörning i Min backup(Crashplan)

Nu är driftstörningen i tjänsten Min backup åtgärdad av leverantören.
Enligt information från leverantör så behöver användare starta programet, därefter kan det räcka med en inloggning alternativt att de behöver ”ersätta” sin enhet.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Fortsatt driftstörning Min backup(Crashplan)

Leverantören har meddelat att dom har identifierat felet och håller på att laga vår miljö. Dom återkommer när deras arbete är klart men under tiden kommer tjänsten att vara otillgänglig.

Vi kommer att följa upp detta under morgondagen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk