Måndag den 17/4 kl. 16:30 kommer den fasta telefonin på universitetet att påverkas av en portering av nummer till Teams. Detta är ett av stegen för att slutföra flytten från Skype till Teams. Under denna period kommer det inte att gå att ringa ut eller in via den fasta telefonin. Vi räknar med att mellan 16:30 – 18:30 kommer telefonin vara helt nere och därefter kan det uppstå tillfälliga störningar under kvällen.
Mobiltelefonin och teams<->teams-samtal/möten påverkas inte.
Senast klockan 22:00 kommer allt att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i den fasta telefonin
/i Planerade åtgärder /av Elin SköldDen fasta telefonin fungerar nu normalt, vilket innebär att det går att ringa ut och ta emot samtal via Teams igen. För vissa personer kan det dröja en stund innan knappsatsen i Teams visas igen. Testa i så fall att starta om Teams.
Driftstörningen berodde på att det uppstod fördröjningar i det planerade underhållsarbetet som gällde portering av nummer till Teams.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i den fasta telefonin, tisdag 18/4
/i Driftstörningar /av Elin SköldVi har just nu en driftstörning i den fasta telefonin. Det innebär att vissa personer inte kan ringa ut eller ta emot samtal via den fasta telefonin. Centrala nummer, till exempel växeln, påverkas inte. Mobiltelefonin och interna samtal via Teams påverkas inte heller av driftstörningen.
Vi arbetar med att lösa problemet och återkommer med mer information kring lunch idag tisdag.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, onsdag 19 april från kl. 7.00 till kl. 11.00
/i Administrativa system, Kardia, Planerade åtgärder, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergOnsdag den 19/4 kl. 7 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.
Exempel på tjänster och system som påverkas:
Efter kl. 11 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering av Primula och PASS, torsdag 13 april, kl 07.00-08.00
/i Administrativa system, Driftstörningar, Planerade åtgärder /av Ann-Britt TyrbroTorsdag morgon den 13/4 kl 07.00-08.00 kommer Primula och PASS att påverkas av en uppdatering. Under denna tidsperiod kommer Primula och PASS inte att kunna användas.
Efter kl 08.00 kommer Primula och PASS att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat underhåll i Zoom, onsdag 12/4, från 22:00 till 02:00 (13/4)
/i Anställda, Planerade åtgärder, Student, Zoom /av anshen02bloggOnsdag 12/4 kl. 22:00 kommer Zoom att påverkas av underhåll. Under denna period går inte Zoom att använda, driftstörningar kommer att förekomma pga. omstarter av en mängd servrar.
Efter kl. 02:00 13/4 beräknas Zoom fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat underhåll i Teams/Skype-telefonin måndag 17/4 kl. 16:30-22:00
/i Office 365, Planerade åtgärder, Skype för företag /av Jan PetterssonMåndag den 17/4 kl. 16:30 kommer den fasta telefonin på universitetet att påverkas av en portering av nummer till Teams. Detta är ett av stegen för att slutföra flytten från Skype till Teams. Under denna period kommer det inte att gå att ringa ut eller in via den fasta telefonin. Vi räknar med att mellan 16:30 – 18:30 kommer telefonin vara helt nere och därefter kan det uppstå tillfälliga störningar under kvällen.
Mobiltelefonin och teams<->teams-samtal/möten påverkas inte.
Senast klockan 22:00 kommer allt att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad omstart av driftbloggen
/i Planerade åtgärder /av itsblogadminIdag klockan 14:20 kommer driftbloggen att påverkas av en omstart. Under denna period är driftbloggen inte tillgänglig.
Efter 14:30 kommer driftbloggen att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering i i inloggningstjänsten ADFS, tisdag 4/4 från kl. 06:45 till kl. 07.30
/i Anställda, Planerade åtgärder, Student, Universitetskonto /av Britta LöfvenbergPå tisdag den 4/4 klockan 06.45 kommer den centrala inloggningstjänsten ADFS att påverkas av ett avbrott i samband med en uppdatering. De flesta system kommer inte att påverkas mer än en kort stund.
Efter klockan 07.30 kommer inloggning att fungera normalt igen. Skulle du ändå uppleva problem med inloggning till något system eller har frågor kan du kontakta vår Servicedesk. www.umu.se/servicedesk
On Tuesday April 4th a maintenance of our login services is scheduled between 6:45 and 7.30 a.m. Questions? Contact Servicedesk, www.umu.se/en/servicedesk.
Åtgärdad driftstörningar i trådlösa nätet på NUS
/i Canvas, Datanät, Driftstörningar, eduroam, Student /av Håkan GustafssonNu ska det trådlösa nätet fungera igen.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se
Störningar i trådlösa nätet på NUS
/i Canvas, Datanät, Driftstörningar, eduroam, Student /av Håkan GustafssonVi har just nu störningar i det trådlösa nätet på NUS, felsökning pågår tillsammans med regionens tekniker.
Har du frågor? Kontakta Servicedesk
www.servicedesk.its.umu.se