Leverantören jobbar med att lösa problemet, som även drabbat flera av deras kunder. Tills dess att vi får mer information så vill leverantören att vi ska försöka undvika systemförändringar, lägga till datorer och användare.
Anledningen till detta är att lösningen på problemet kan eventuellt göra så att dessa förändringar försvinner.
Vi återkommer så fort vi får mer information från leverantören.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerat arbete med Ladokintegrationen för Canvas och Inspera, onsdag 29 mars, mellan kl. 8 och kl. 12
/i Planerade åtgärder /av Alexander TimanderOnsdagen den 29 mars kommer Ladok LIS-adaptern att påverkas av ett underhållsarbete. Under denna period kommer resultatrapportering att vara pausad. Canvas resultatrapportering visar ett meddelande om detta. Rapportering från Inspera köas upp och skrivs när LIS-adaptern kommer igång igen. Även skapande av aktivitetstillfällen i Inspera och anmälningar på dessa köas upp.
Efter kl. 12 kommer Resultatrapporteringen att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad arbete i klienthanteringstjänsten,torsdag 23/3, från kl 08:00 till kl 09:30.
/i Klienthanteringstjänsten /av Tomas LövlingTorsdag 23 mars kommer klienthanteringstjänsten att vara otillgänglig från kl 08:00 på grund av servicearbete med server. Under denna period kommer inte programinstallation och installation/ominstallation av datorer fungera för er som använder tjänsten.
Efter 09:30 kommer klienthanteringstjänsten att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Planerad uppdatering av Primula och PASS, onsdag 22 mars, kl 07.00-08.00
/i Administrativa system, Driftstörningar, Planerade åtgärder /av Ann-Britt TyrbroOnsdag morgon den 22/3 kl 07.00-08.00 kommer Primula och PASS att påverkas av en uppdatering.
Under denna tidsperiod kommer Primula och PASS inte att kunna användas.
Efter kl 08.00 kommer Primula och PASS att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Min backup(Crashplan)
/i Planerade åtgärder /av Andreas MannbergNu är driftstörningen i tjänsten Min backup åtgärdad av leverantören.
Enligt information från leverantör så behöver användare starta programet, därefter kan det räcka med en inloggning alternativt att de behöver ”ersätta” sin enhet.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Fortsatt driftstörning Min backup(Crashplan)
/i Anställda, Driftstörningar /av itsblogadminLeverantören har meddelat att dom har identifierat felet och håller på att laga vår miljö. Dom återkommer när deras arbete är klart men under tiden kommer tjänsten att vara otillgänglig.
Vi kommer att följa upp detta under morgondagen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Fortsatt driftstörning i Min backup(Crashplan)
/i Driftstörningar /av Andreas MannbergLeverantören jobbar med att lösa problemet, som även drabbat flera av deras kunder. Tills dess att vi får mer information så vill leverantören att vi ska försöka undvika systemförändringar, lägga till datorer och användare.
Anledningen till detta är att lösningen på problemet kan eventuellt göra så att dessa förändringar försvinner.
Vi återkommer så fort vi får mer information från leverantören.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Min backup(Crashplan)
/i Anställda, Driftstörningar /av Andreas MannbergVi har just nu en driftstörning i Min backup. Det innebär att användare kan få e-post att dom inte har tagit backup på 36 dagar, samt att om man startar klienten nås användaren av meddelanden om att man har blivit utloggad.
Vid inloggning syns endast en äldre version av sin dator.
Vi har skapat supportärenden hos leverantören då problemet ser ut att ligga på deras sida.
Så fort vi får svar kommer vi att uppdatera driftsinformationen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Åtgärdad driftstörning i Canvas
/i Anställda, Canvas, Driftstörningar, Student /av Jörgen IvarssonNu är driftstörningarna åtgärdade i Canvas.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk
Pågående driftstörning i Canvas
/i Anställda, Canvas, Driftstörningar, E-post, Kursadministration, Planerade åtgärder, Student /av Jörgen IvarssonJust nu är det en driftstörning i Canvas som kan påverka följande funktioner:
Vi uppdaterar med ny information klockan 16:00 eller så snart problemen är lösta.
Här är en direktlänk till Canvas statussida:
https://status.instructure.com
Åtgärdad driftstörning i mobiltelefoni
/i Skype för företag /av Jan PetterssonMobiltelefonin fungerar nu normalt och det går att nå tjänstemobilerna från UMU:s fasta telefoni.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk