Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, torsdag 8 juni från kl. 7.30 till 9.30

Torsdag den 8 juni kl. 7.30 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Exempel på tjänster och system som påverkas:

  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)
  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
  • Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)

Efter kl. 9.30 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på datanätet den 12 juni kl 20-24

Måndagen den 12 juni kl 20.00–24.00 kommer underhåll och servicearbete ske på datanätet för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör de centrala tjänsterna samt de fasta och trådlösa klientnäten som under servicetiden delvis kommer att vara otillgängliga.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Planerat underhåll av centrala telefonnummer, torsdag den 8/6 kl. 15.00

På grund av planerat underhållsarbete kommer Umeå universitets växel och några andra centrala telefonnummer stängas redan kl. 15 på torsdag den 8 juni. Telefonnumren väntas fungera som vanligt igen senast morgonen därpå. Övrig telefoni berörs inte och fungerar som vanligt.

Nummer som stängs kl. 15 den 8 juni:
Umeå universitets växel
ITS Servicedesk
Universitetsservice alla husnummer
Säkerhetsnumret 7600 (fungerar igen vid kl. 17 den 8/6)
Bildmuseets reception
Umeå universitets pressnummer
Tryckservice

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat nätarbete med servern för utgående epost, torsdag 8/6 kl. 08.00-10.00

Torsdag den 8/6 kl. 08.00-10.00 kommer smtp-servern att påverkas av en flytt till ny nätverksinfrastruktur. Under denna period kommer enheter (ex. skrivare, servrar) på campus som använder den blockeras från att skicka ut mail. Andra tjänster som kan påverkas är ex. notifieringar från Wisum, Personaladministration och Ladok. Personlig inkommande/utgående epost påverkas inte. Efter kl. 10.00 kommer systemet att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med Ladokintegrationen för Canvas och Inspera, ons, 31 maj, från kl 10 till kl 12

Onsdagen den 31 maj kommer Ladok LIS-adaptern att påverkas av ett underhållsarbete. Under denna period kommer resultatrapportering att vara pausad. Canvas resultatrapportering visar ett meddelande om detta. Rapportering från Inspera köas upp och skrivs när LIS-adaptern kommer igång igen. Även skapande av aktivitetstillfällen i Inspera och anmälningar på dessa köas upp.

Efter kl 12. kommer Resultatrapporteringen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat arbete med Skyddade dokument, Tisdag 30/5-23 0800-1600

Tisdag 30/5-23 0800-1600 kommer Skyddade dokument att påverkas av ett servicearbete. Under denna tidsperiod kommer Skyddade dokument att vara helt eller delvis nere. Efter 1600 kommer Skyddade dokument att fungera normalt igen.
Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

www.umu.se/servicedesk

Planerad uppdatering i integrationsplattformen Kardia, tisdag 16 maj från kl. 7.00 till 8.30

Tisdag den 16 maj kl. 7 kommer integrationsplattformen Kardia att påverkas av en uppdatering. Det innebär att system och tjänster som använder Kardia kan vara otillgängliga eller så kan användare av dessa system uppleva en viss fördröjning innan ändringar slår igenom.

Exempel på tjänster och system som påverkas:

  • Kontoaktivering (https://administrationsverktyg.umu.se/kontoaktivering)
  • Registrering supportärenden (https://www.umu.se/servicedesk)
  • Beställning av VPN (https://administrationsverktyg.umu.se/vpn)
  • Personaladministration (https://administrationsverktyg.umu.se/personaladministration)
  • Gästkonto (https://administrationsverktyg.umu.se/Gastkonton)
  • Studentwebben (https://www.umu.se/student)
  • OU-admin (https://administrationsverktyg.umu.se/OU)
  • Filyta (https://administrationsverktyg.umu.se/Filyta)
  • Kursadministration (https://www.kursadministration.umu.se/)

Efter kl. 8.30 kommer integrationsplattformen att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerat byte av certifikat i e-postmiljön onsdag 17/5

Onsdag 17/5 kl.08:00 kommer e-postmiljön att påverkas av ett byte av certifikat. Under denna period kan kortare fördröjning av epost uppkomma.

Efter 09:30 kommer systemet att fungera normalt igen.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk

Planerad teknisk service på umu-kort torsdag 11/5 09:30-10:30

Torsdagen den 11 maj kl 09:30-10:30 kommer underhåll och servicearbete ske på tjänsterna för umu-kort för att förbättra tillgängligheten och minska risken för störningar.

Arbetet berör alla umu-kort tjänsterna som under servicetiden kommer att vara otillgängliga.

Utskrifter och passage fungerar som vanligt.

Har du frågor? Kontakta Servicedesk

www.servicedesk.its.umu.se

Pågående driftstörning i Qbank

Vi har just nu en driftstörning i Qbank. Det innebär att du som är redaktör på umu.se eller aurora.umu.se inte kan lägga till eller ändra bilder. Qbank är medvetna om störningen och jobbar på att lösa problemet.

Vid frågor kontakta Servicedesk
www.umu.se/servicedesk